Kroppsbilden under den perinatala perioden - En undervisningssekvens för gravida
Rebers, Lina (2023)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121437391
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121437391
Tiivistelmä
Syftet med detta utvecklingsarbete var att ge blivande mammor en inblick om kroppsbilden och hur den kan inverka under graviditeten. För att uppnå syftet, gjordes en litteratursökning av evidensbaserat material som implementerades till en undervisningssekvens (presentation med Powerpoint) för blivande mammor. För att målgruppen direkt skulle nås av det evidensbaserade materialet, hölls presentationen för gravida kvinnor. Presentationen innehåller information om de fysiska förändringarna under graviditeten, de mest förekommande graviditetsbesvären, kroppsbild (allmän och från gravidas synvinkel), risker med negativ kroppsbild och medias påverkan på kroppsbilden under graviditeten.
Före undervisningssekvensen gjordes en analys av målgruppen (edukandanalys) och planering av det material som framfördes. Undervisningssekvensen hölls via Microsoft Teams och presenteras med hjälp av Powerpoint. Virtuell presentation valdes på grund av åhörarnas geografiska spridning. Presentationen utvärderades av åhörarna och responsen samlades in via programmet Microsoft Forms.
Utvärderingen inkluderades i utvecklingsarbetets kritiska granskning. Presentationen ”Kroppsbild under graviditeten” ansågs vara tydlig och lätt att följa med enligt åhörarna. Temat väckte tankar hos de gravida, men verkar vara mer ändamålsenligt för förstföderskor jämfört med omföderskor med erfarenhet. The purpose of this development work was to provide expectant mothers an insight into body image and its impact during pregnancy. To achieve this purpose, a literature search of evidencebased material was made and implemented into a teaching sequence (Powerpoint presentation) for expectant mothers. In order for the target group to be directly reached by the evidence-based material, the presentation was held for pregnant women. The presentation includes information on the physical changes during pregnancy, the most common pregnancy symptoms, body image (general and from the pregnant woman’s point of view), the risks of negative body image and the influence of the media on body image during pregnancy.
An analysis of the target group (educational analysis) and the planning of the presentation material was carried out before the teaching sequence. The teaching sequence was held via the Microsoft Teams and presented by using Powerpoint. Virtual presentation was chosen due to the participant’s geographical spread. The presentation was evaluated by the audience and the feedback was collected via Microsoft Forms.
The evaluation is included in the critical review of the development work. The Powerpoint presentation Kroppsbild under graviditeten was clear and easy to follow according to the participants. The topic was considered thought-provoking for pregnant women but was according to them more appropriate for first-time mothers than with experienced second-time mothers.
Före undervisningssekvensen gjordes en analys av målgruppen (edukandanalys) och planering av det material som framfördes. Undervisningssekvensen hölls via Microsoft Teams och presenteras med hjälp av Powerpoint. Virtuell presentation valdes på grund av åhörarnas geografiska spridning. Presentationen utvärderades av åhörarna och responsen samlades in via programmet Microsoft Forms.
Utvärderingen inkluderades i utvecklingsarbetets kritiska granskning. Presentationen ”Kroppsbild under graviditeten” ansågs vara tydlig och lätt att följa med enligt åhörarna. Temat väckte tankar hos de gravida, men verkar vara mer ändamålsenligt för förstföderskor jämfört med omföderskor med erfarenhet.
An analysis of the target group (educational analysis) and the planning of the presentation material was carried out before the teaching sequence. The teaching sequence was held via the Microsoft Teams and presented by using Powerpoint. Virtual presentation was chosen due to the participant’s geographical spread. The presentation was evaluated by the audience and the feedback was collected via Microsoft Forms.
The evaluation is included in the critical review of the development work. The Powerpoint presentation Kroppsbild under graviditeten was clear and easy to follow according to the participants. The topic was considered thought-provoking for pregnant women but was according to them more appropriate for first-time mothers than with experienced second-time mothers.