Sisältölähtöisyys yrityksen sosiaalisessa mediassa : Case: Jääkiekon SM-liiga Oy
Saarenpää, Rosa-Sofia (2014)
Saarenpää, Rosa-Sofia
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111115446
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111115446
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni syntyi halusta oppia lisää sosiaalisesta mediasta, sisältöstrategiasta ja sisältöjen tuotannosta. Minua myös kiinnosti perehtyä sosiaalisen median aiheuttamaan muutokseen yritysten viestinnässä. Tavoitteenani syventää jo olemassa olevaa osaamistani. Jääkiekon SM-liiga Oy:n tarve oli kehittää heidän sosiaalisen median sisältöjä.
Opinnäytetyöni tavoite oli selvittää, miten Jääkiekon SM-liiga Oy:n Facebook-sivuista voidaan tehdä sisältölähtöisempi ja tuottaa kohderyhmiä kiinnostavia sisältöjä. Työssä käsitellään Liigan sosiaalisen median nykytilannetta onnistumisten ja haasteiden kautta sekä esitetään kehitysehdotuksia.
Työni teoriaosuudessa käsittelen sosiaalisen median vaikutusta yritysviestinnän muutokseen, pureudun sisältöjen merkitykseen verkkoviestinnässä ja avaan sisältöstrategiaa työkaluna yritysten verkkokommunikoinnin kehittämisessä. Tutkin työssäni laadullisen haastattelututkimuksen avulla Liigan määrittelemiä neljää erilaista kohderyhmäroolia ja vertailin neljän ulkomaisen urheilun huippuliigan Facebook-sivua.
Teoriani ja tutkimukseni osoittivat, että sisältöstrateginen pohjatyö on merkittävässä roolissa, kun halutaan luoda tavoitteellisia ja vuorovaikutusta herättäviä sisältöjä sosiaalisessa mediassa. Työni osoitti myös, että urheiluliigojen viestimessä tunteisiin vetoavat sisällöt ovat menestymisen kannalta oleellisia.
Opinnäytetyöni tavoite oli selvittää, miten Jääkiekon SM-liiga Oy:n Facebook-sivuista voidaan tehdä sisältölähtöisempi ja tuottaa kohderyhmiä kiinnostavia sisältöjä. Työssä käsitellään Liigan sosiaalisen median nykytilannetta onnistumisten ja haasteiden kautta sekä esitetään kehitysehdotuksia.
Työni teoriaosuudessa käsittelen sosiaalisen median vaikutusta yritysviestinnän muutokseen, pureudun sisältöjen merkitykseen verkkoviestinnässä ja avaan sisältöstrategiaa työkaluna yritysten verkkokommunikoinnin kehittämisessä. Tutkin työssäni laadullisen haastattelututkimuksen avulla Liigan määrittelemiä neljää erilaista kohderyhmäroolia ja vertailin neljän ulkomaisen urheilun huippuliigan Facebook-sivua.
Teoriani ja tutkimukseni osoittivat, että sisältöstrateginen pohjatyö on merkittävässä roolissa, kun halutaan luoda tavoitteellisia ja vuorovaikutusta herättäviä sisältöjä sosiaalisessa mediassa. Työni osoitti myös, että urheiluliigojen viestimessä tunteisiin vetoavat sisällöt ovat menestymisen kannalta oleellisia.