Metsä esiopetuksen oppimisympäristönä
Tiitola, Tuuli (2023)
Tiitola, Tuuli
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121537626
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121537626
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää miten esiopetuksen opetussuunnitelman oppimiskokonaisuudet toteutuvat metsäpainotteisessa esiopetuksessa ja miten metsäpainotteinen esiopetus edistää lapsen luontosuhteen vahvistumista. Opinnäytetyö on tehty yhteistyössä Pälkäneen kunnan metsäpainotteisen esiopetusryhmän Metsätähtien kanssa.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Opinnäytetyön aineisto kerättiin sähköisellä Webropol-kyselyllä ja havainnoimalla Metsätähdet-ryhmän esiopetusta kolmesti syksyn 2023 aikana. Webropol-verkkotyökalulla luotu sähköinen kyselylomake lähetettiin ryhmän varhaiskasvattajille sähköpostitse. Kyselyyn vastasivat ryhmän kaikki kolme varhaiskasvattajaa. Sekä havainnoinnin että kyselyn tulokset analysoitiin teemoittelemalla. Pääteemoiksi muodostuivat esiopetuksen opetussuunnitelman oppimiskokonaisuudet ja luontosuhteen muodostuminen. Muita teemoja olivat kestävä elämäntapa, toiminnallisuus, metsän rauhoittava vaikutus ja metsä luovuuden ja tutkimisen mahdollistajana. Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa käsiteltiin esiopetuksen järjestämistä, oppimisympäristöjä ja oppimiskokonaisuuksia. Näiden lisäksi syvennyttiin myös metsäpainotteisen esiopetuksen, ympäristökasvatuksen, luontosuhteen ja kestävän kehityksen teemoihin.
Tulosten perusteella metsä esiopetuksen oppimisympäristönä on rikastuttava ja toiminnallinen. Esiopetuksen opetussuunnitelman oppimiskokonaisuudet ovat laadukkaasti toteutettavissa metsäpainotteisessa esiopetuksessa. Metsätähtien esiopetuksessa korostuu toiminnallisuus. Metsäeskarin päiviin mahtuu opetuksen lisäksi myös paljon vapaata leikkimistä ja liikkumista luonnossa. Metsässä liikkuminen kehittää lasten motorisia taitoja.
Tuloksista selviää, että metsäpainotteinen esiopetusryhmä tukee monella tavalla lapsen luontosuhteen muodostumista. Päivittäiset mielekkäät kokemukset ja elämykset luonnossa vahvistavat lapsen luontosuhdetta. Monipuolinen oppimisympäristö, leikkien mielikuvituksellisuus ja ryhmän yhteisöllisyys edistävät myös luontosuhteen muodostumista. Ryhmän varhaiskasvattajilla on tärkeä rooli lasten rohkaisemisessa ja kannustamisessa luonnossa olemiseen, sillä se vaikuttaa osaltaan myös lapsen luontosuhteen muodostumiseen.
Tutkimus osoittaa, että metsäpainotteisessa esiopetuksessa opetus pystytään toteuttamaan laadukkaasti ja monipuolisesti. Oppimisen lisäksi lapsi pääsee liikkumaan, leikkimään ja tutkimaan metsässä, mikä edistää lapsen luontosuhteen muodostumista. The aim of this thesis was to find out how are the learning modules of the National Curriculum for Pre-Primary Education implemented in the forest-oriented pre-primary education group and how does forest as a learning environment develop child’s relationship with nature. This thesis was done in co-operation with the forest-oriented pre-primary school group Metsätähdet in Pälkäne.
The thesis was carried out as qualitative research. The data were collected by an electronic Webropol survey and by observing the pre-primary education of the group three times during autumn 2023. A Webropol questionnaire was sent to the early childhood educators of the group by email. All of them responded to the survey. The data were analyzed by thematizing. The main themes were the learning modules of the National Core Curriculum for Pre-Primary Education and a child’s relationship with nature. Other themes were sustainable development, functionality, the calming effect of forest and forest as an enabler of creativity and exploration. The theoretical basis of the thesis consisted of pre-primary education, forest-oriented pre-primary education, environmental education, child’s relationship with nature and sustainable development.
Based on the thesis results, forest as a learning environment in pre-primary school is enriching and active. The forest-oriented pre-primary education enables high-quality, active, implementation of the pre-primary education curriculum. In addition to teaching, the pre-primary school days also include plenty of free play in the nature. Walking and playing in the forest develop children’s motor skills.
The results show that forest-oriented pre-primary school develop a child’s relationship with nature in many ways. Meaningful daily experiences in nature strengthen a child’s relationship with nature. The results prove that diverse learning environment, imaginative play and the team spirit in the forest-oriented pre-primary group also contribute child’s relationship with nature. The early childhood educators of the group play an important role in encouraging children to spend time in nature, which is also a contributing factor.
The outcome of the thesis was that forest-oriented pre-primary school can provide high-quality and versatile education. In addition, children attending the pre-primary school get to play and learn in the forest, which strengthens their relationship with nature.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Opinnäytetyön aineisto kerättiin sähköisellä Webropol-kyselyllä ja havainnoimalla Metsätähdet-ryhmän esiopetusta kolmesti syksyn 2023 aikana. Webropol-verkkotyökalulla luotu sähköinen kyselylomake lähetettiin ryhmän varhaiskasvattajille sähköpostitse. Kyselyyn vastasivat ryhmän kaikki kolme varhaiskasvattajaa. Sekä havainnoinnin että kyselyn tulokset analysoitiin teemoittelemalla. Pääteemoiksi muodostuivat esiopetuksen opetussuunnitelman oppimiskokonaisuudet ja luontosuhteen muodostuminen. Muita teemoja olivat kestävä elämäntapa, toiminnallisuus, metsän rauhoittava vaikutus ja metsä luovuuden ja tutkimisen mahdollistajana. Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa käsiteltiin esiopetuksen järjestämistä, oppimisympäristöjä ja oppimiskokonaisuuksia. Näiden lisäksi syvennyttiin myös metsäpainotteisen esiopetuksen, ympäristökasvatuksen, luontosuhteen ja kestävän kehityksen teemoihin.
Tulosten perusteella metsä esiopetuksen oppimisympäristönä on rikastuttava ja toiminnallinen. Esiopetuksen opetussuunnitelman oppimiskokonaisuudet ovat laadukkaasti toteutettavissa metsäpainotteisessa esiopetuksessa. Metsätähtien esiopetuksessa korostuu toiminnallisuus. Metsäeskarin päiviin mahtuu opetuksen lisäksi myös paljon vapaata leikkimistä ja liikkumista luonnossa. Metsässä liikkuminen kehittää lasten motorisia taitoja.
Tuloksista selviää, että metsäpainotteinen esiopetusryhmä tukee monella tavalla lapsen luontosuhteen muodostumista. Päivittäiset mielekkäät kokemukset ja elämykset luonnossa vahvistavat lapsen luontosuhdetta. Monipuolinen oppimisympäristö, leikkien mielikuvituksellisuus ja ryhmän yhteisöllisyys edistävät myös luontosuhteen muodostumista. Ryhmän varhaiskasvattajilla on tärkeä rooli lasten rohkaisemisessa ja kannustamisessa luonnossa olemiseen, sillä se vaikuttaa osaltaan myös lapsen luontosuhteen muodostumiseen.
Tutkimus osoittaa, että metsäpainotteisessa esiopetuksessa opetus pystytään toteuttamaan laadukkaasti ja monipuolisesti. Oppimisen lisäksi lapsi pääsee liikkumaan, leikkimään ja tutkimaan metsässä, mikä edistää lapsen luontosuhteen muodostumista.
The thesis was carried out as qualitative research. The data were collected by an electronic Webropol survey and by observing the pre-primary education of the group three times during autumn 2023. A Webropol questionnaire was sent to the early childhood educators of the group by email. All of them responded to the survey. The data were analyzed by thematizing. The main themes were the learning modules of the National Core Curriculum for Pre-Primary Education and a child’s relationship with nature. Other themes were sustainable development, functionality, the calming effect of forest and forest as an enabler of creativity and exploration. The theoretical basis of the thesis consisted of pre-primary education, forest-oriented pre-primary education, environmental education, child’s relationship with nature and sustainable development.
Based on the thesis results, forest as a learning environment in pre-primary school is enriching and active. The forest-oriented pre-primary education enables high-quality, active, implementation of the pre-primary education curriculum. In addition to teaching, the pre-primary school days also include plenty of free play in the nature. Walking and playing in the forest develop children’s motor skills.
The results show that forest-oriented pre-primary school develop a child’s relationship with nature in many ways. Meaningful daily experiences in nature strengthen a child’s relationship with nature. The results prove that diverse learning environment, imaginative play and the team spirit in the forest-oriented pre-primary group also contribute child’s relationship with nature. The early childhood educators of the group play an important role in encouraging children to spend time in nature, which is also a contributing factor.
The outcome of the thesis was that forest-oriented pre-primary school can provide high-quality and versatile education. In addition, children attending the pre-primary school get to play and learn in the forest, which strengthens their relationship with nature.