Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Päiväkodin johtajien näkemyksiä varhaiskasvatuksen sosionomin asemoitumisesta varhaiskasvatuksen kentälle

Hytönen, Johanna; Hämäläinen, Susanna (2023)

 
Avaa tiedosto
Hytonen_Hamalainen.pdf (701.7Kt)
Lataukset: 


Hytönen, Johanna
Hämäläinen, Susanna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121537716
Tiivistelmä
Tutkimuksen aihe nousee ajankohtaisesta varhaiskasvatuksen henkilöstön kelpoisuuksia koskevasta laki-muutoksesta. Lain mukaan päiväkodin henkilöstön koulutustaso on nostettava vuoteen 2030 mennessä, siten että kahdella kolmasosalla on korkeakoulututkinto. Lakimuutoksen myötä varhaiskasvatuksen opettajan ja varhaiskasvatuksen sosionomin kelpoisuudet eriytettiin. Elokuun 2023 jälkeen valmistuu uudella nimikkeellä varhaiskasvatuksen sosionomeja, joilla ei ole varhaiskasvatuksen opettajan pätevyyttä.

Tutkimuksen teoriatausta koostuu katsauksesta varhaiskasvatuksen historiaan, varhaiskasvatuksen ajankohtaisiin asioihin, varhaiskasvatuksen asiantuntijuuden muutokseen, varhaiskasvatuksen sosionomin sosiaali-pedagogiseen osaamiseen sekä moniammatilliseen tiimityöhön. Aiheiden käsittely rajattiin varhaiskasvatuksen sosionomin asemoitumisen kannalta tärkeisiin näkökulmiin.

Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää päiväkodin johtajien näkemyksiä varhaiskasvatuksen sosionomin asemoitumisesta ja tarpeellisuudesta varhaiskasvatuksen kentällä. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, ja aineisto kerättiin sähköisellä webropol-kyselyllä. Kysely lähetettiin päiväkodin johtajille kolmella eri paikkakunnalla.

Tutkimuksen tulokset osoittivat, että varhaiskasvatuksen sosionomi nähdään tarpeellisena varhaiskasvatuksen kentällä ja heidät asemoitiin ensisijaisesti osaksi varhaiskasvatuksen moniammatillista tiimiä. Varhais-kasvatuksen sosionomin työn painopiste nähtiin perheiden kanssa tehtävässä yhteistyössä, sekä perheiden kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin tukemisena. Varhaiskasvatuksen sosionomin asemoitumisen haasteena näyttäytyi toistaiseksi selkeytymätön tehtävä- ja työnkuva.

Johtopäätöksenä todettiin, että varhaiskasvatuksen kentällä on tietoa varhaiskasvatuksen sosionomin osaamisen vahvuuksista. Kuitenkin tarvitaan myös tiedon lisäämistä varhaiskasvatuksen sosionomin koulutuksellisen osaamisen kokonaisuudesta. Varhaiskasvatuksen sosionomin osaaminen tulee tehdä näkyväksi, jotta varhaiskasvatuksen sosionomit voivat juurtua osaksi varhaiskasvatuksen kenttää.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste