Naurun paikka : komediarytmin ohjaaminen elokuvaan
Nera, Ilmari (2023)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121537762
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121537762
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni tarkastelen, mistä komediaelokuvan rytmi rakentuu. Käyn myös läpi työkaluja sen käsikirjoittamiseen ja ohjaamiseen osaksi elokuvaa. Tarkoituksena on koota rytmin määrittely sekä sen komediallinen käyttö yhteen tutkielmaan.
Vertailen kirjallisia lähteitä omiin ohjauskokemuksiini taiteellisessa opinnäytetyössäni Näytönpaikka -lyhytelokuvassa. Lyhytelokuva toimii aiheeni tapausesimerkkinä.
Rytmiin perehtymällä olen huomannut, että intuitio on keskeistä rytmillisen materiaalin tuottamisessa, eikä kaikkia rytmin ratkaisuja tarvitse aluksi osata perustella. Ongelma tilanteissa intuition sijaan on kuitenkin nojattava rytmin tekniseen analysoimiseen. Rytmi on tärkeä ymmärtää, jotta siinä ilmenevät ongelmat saa ratkaistua ja selitettyä työryhmälle.
Elokuvakerronnassa kokonaisuuden rytmiin vaikuttavat kaikki elokuvalliset valinnat. Siksi se on priorisoitava muun yläpuolelle. Kaikki hauskat ideat, eivät mahdu komedian kokonaisrytmiin mukaan.
Rytmi ei ole vain hyvä tunne tarinan kulusta, vaan konkreettisesti määriteltävä kerronnan elementti, johon on keskityttävä jokaisessa tuotannon vaiheessa.
Vertailen kirjallisia lähteitä omiin ohjauskokemuksiini taiteellisessa opinnäytetyössäni Näytönpaikka -lyhytelokuvassa. Lyhytelokuva toimii aiheeni tapausesimerkkinä.
Rytmiin perehtymällä olen huomannut, että intuitio on keskeistä rytmillisen materiaalin tuottamisessa, eikä kaikkia rytmin ratkaisuja tarvitse aluksi osata perustella. Ongelma tilanteissa intuition sijaan on kuitenkin nojattava rytmin tekniseen analysoimiseen. Rytmi on tärkeä ymmärtää, jotta siinä ilmenevät ongelmat saa ratkaistua ja selitettyä työryhmälle.
Elokuvakerronnassa kokonaisuuden rytmiin vaikuttavat kaikki elokuvalliset valinnat. Siksi se on priorisoitava muun yläpuolelle. Kaikki hauskat ideat, eivät mahdu komedian kokonaisrytmiin mukaan.
Rytmi ei ole vain hyvä tunne tarinan kulusta, vaan konkreettisesti määriteltävä kerronnan elementti, johon on keskityttävä jokaisessa tuotannon vaiheessa.