Traumainformoitu työote lastensuojelun avohuollossa
Heikkilä, Meri (2023)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121537765
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121537765
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millaista traumainformoitua osaamista työntekijöillä on ja miten työntekijät tunnistavat asiakkaiden traumaattisia kokemuksia sekä millä tavoin tämä vaikuttaa työntekijöiden toiminta- ja lähestymistapoihin. Opinnäytetyön välillisenä tavoitteena oli selvittää työntekijöiden traumainformoidun osaamisen mahdollista koulutustarvetta ja lisätä keskustelua traumainformoidun työotteen hyödyntämisestä lastensuojelun avohuollon palveluissa. Tutkimuskysymyksillä pyrittiin saamaan vastauksia asetettuihin tutkimuskysymyksiin. Tutkimuksella haettiin vastauksia kysymyksiin; Millaisia keinoja työntekijällä on asiakkaan traumaattisten kokemusten tunnistamiseksi? Millä tavoin asiakkaan traumaattisten kokemusten tunnistaminen ja tiedostaminen vaikuttaa työntekijän toiminta- ja lähestymistapaan? Millaisia haasteita työntekijät havaitsevat traumatietoisessa kohtaamisessa? Tutkimus toteutettiin yhdessä hyvinvointialueen lastensuojelun avohuollon työryhmän kanssa.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin kahden teemahaastattelun avulla. Teemahaastattelut toteutettiin ryhmähaastatteluina. Tutkimusaineisto analysoitiin teemoittelun avulla. Tutkimuksen keskeinen teoreettinen viitekehys muodostui lastensuojelun avohuollon palveluista, traumaattisista kriiseistä ja haitallisista lapsuuden aikaisista kokemuksista sekä traumainformoidusta työotteesta.
Neljäksi pääteemaksi haastatteluista nousi asiakkaan traumaattisten kokemusten tunnistaminen, työntekijän toimintatavat, haasteet kohtaamisessa sekä työntekijöiden osaaminen ja lisäkoulutus. Tutkimustulosten perusteella työntekijöillä on keinoja asiakkaan traumaattisten kokemusten tunnistamiseksi. Lisäkoulutuksella ja osaamisen vahvistamisella työntekijöiden varmuutta tilanteissa voitaisiin kuitenkin vahvistaa. Työntekijät kokivat osaamisensa vähäiseksi ja kapea-alaiseksi sekä toivoivat lisäkoulutusta. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää yhteistyöorganisaatiossa henkilöstön lisäkoulutustarpeen arviointiin ja valtakunnallisesti sosiaalialan koulutuskokonaisuuksien suunnittelussa vastaamaan paremmin lastensuojelutyön vaatimaa osaamista.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin kahden teemahaastattelun avulla. Teemahaastattelut toteutettiin ryhmähaastatteluina. Tutkimusaineisto analysoitiin teemoittelun avulla. Tutkimuksen keskeinen teoreettinen viitekehys muodostui lastensuojelun avohuollon palveluista, traumaattisista kriiseistä ja haitallisista lapsuuden aikaisista kokemuksista sekä traumainformoidusta työotteesta.
Neljäksi pääteemaksi haastatteluista nousi asiakkaan traumaattisten kokemusten tunnistaminen, työntekijän toimintatavat, haasteet kohtaamisessa sekä työntekijöiden osaaminen ja lisäkoulutus. Tutkimustulosten perusteella työntekijöillä on keinoja asiakkaan traumaattisten kokemusten tunnistamiseksi. Lisäkoulutuksella ja osaamisen vahvistamisella työntekijöiden varmuutta tilanteissa voitaisiin kuitenkin vahvistaa. Työntekijät kokivat osaamisensa vähäiseksi ja kapea-alaiseksi sekä toivoivat lisäkoulutusta. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää yhteistyöorganisaatiossa henkilöstön lisäkoulutustarpeen arviointiin ja valtakunnallisesti sosiaalialan koulutuskokonaisuuksien suunnittelussa vastaamaan paremmin lastensuojelutyön vaatimaa osaamista.