Belöningssystem och motivation: utveckling av belöningssystem för företag X
Andersson, Elin (2023)
Andersson, Elin
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121637878
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121637878
Tiivistelmä
I dagens samhälle är olika typer av belöningar på arbetet något som ger den anställda mervärde. Genom ett välarbetat belöningssystem har företag möjlighet att locka till sig arbetstagare samt upprätthålla de anställdas motivation för sitt arbete.
Detta arbete tangerar belöningssystem samt motivation på arbetet. Syftet med arbetet är att ta fram ett förslag på ett belöningssystem för uppdragsgivaren som kan implementeras i företaget.
Den teoretiska delen av arbetet är uppdelad i tre delar. I den första delen tangeras definitionen av motivation, samt olika motivationsteorier som Maslows behovshierarki, Herzbergs tvåfaktorteori samt McClellands motivationsteori. I den andra delen behandlas teori om belöningssystem som styrsystem. Slutligen behandlas även beskattningen av belöningar som bonus och naturaförmåner.
I arbetets empiriska del används både kvalitativa samt kvantitativa forskningsmetoder i form av en semistrukturerad intervju med företagsledaren samt en enkätundersökning bland de anställda på företaget som undersöks.
Med teorin som grund samt varsam analys av forskningen som utförts uppfördes ett förslag på belöningssystem för uppdragsgivaren. Resultatet visar att den typ av belöning som hade lämpat sig för företaget i fråga hade varit gruppbaserade belöningar av så väl finansiell som icke-finansiell karaktär. För att belöningssystemet ska lyckas krävs uppföljning samt eventuell förändring om personalen byts ut.
Detta arbete tangerar belöningssystem samt motivation på arbetet. Syftet med arbetet är att ta fram ett förslag på ett belöningssystem för uppdragsgivaren som kan implementeras i företaget.
Den teoretiska delen av arbetet är uppdelad i tre delar. I den första delen tangeras definitionen av motivation, samt olika motivationsteorier som Maslows behovshierarki, Herzbergs tvåfaktorteori samt McClellands motivationsteori. I den andra delen behandlas teori om belöningssystem som styrsystem. Slutligen behandlas även beskattningen av belöningar som bonus och naturaförmåner.
I arbetets empiriska del används både kvalitativa samt kvantitativa forskningsmetoder i form av en semistrukturerad intervju med företagsledaren samt en enkätundersökning bland de anställda på företaget som undersöks.
Med teorin som grund samt varsam analys av forskningen som utförts uppfördes ett förslag på belöningssystem för uppdragsgivaren. Resultatet visar att den typ av belöning som hade lämpat sig för företaget i fråga hade varit gruppbaserade belöningar av så väl finansiell som icke-finansiell karaktär. För att belöningssystemet ska lyckas krävs uppföljning samt eventuell förändring om personalen byts ut.