Den visuella identiteten för en fotostudio: hur man framställer ett lockande varumärke åt blivande kunder
Lindgren, Nathalie (2023)
Lindgren, Nathalie
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121637896
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121637896
Tiivistelmä
Detta examensarbetes huvudsyfte är att skapa en visuell identitet för en egen fotostudio. Jag har genom att använda teorimodeller om varumärken och grafisk design fokuserat på att skapa en lockande visuell identitet som fångar uppmärksamheten av potentiella kunder till fotostudion.
I min arbetsprocess framgår noggrann forskning och teorier om varumärken och deras uppbyggnad, samt helhets innehåll om logotyper, typsnitt och färglära. Det vill säga, alla delar som behövs för att skapa ett starkt varumärke och en stark visuell identitet för ett företag. Jag har valt att undersöka detta ämne, för att bana en förberedande väg till öppningen av min fotostudio. Men metoderna och teorierna, kan även andra företagare använda sig utav, för att få riktgivande hjälp i uppställandet av en visuell identitet.
Tanken med arbetet var att lära sig hur man skapar ett starkt varumärke och vad i själva varumärket som lockar kunderna att välja just det. Jag har därför valt att göra en undersökning som stärker vad kunderna skulle välja. Under processen har jag utformat olika grafiska designs som stärks av teoridelarna om hur exempelvis en färg kan få en person att känna sig, eller hur ett visst typsnitt ser mera lockande ut än ett annat.
Arbetet resulterade i utvecklingen av en estetiskt tilltalande logotyp, färgpalett, lockande typografi och övriga grafiska element som representerar fotostudions affärsidentitet. Den visuella identiteten har utformats för att vara lockande och professionell, samtidigt som den väcker intresse och tillit hos den tilltänka målgruppen. Resultatet syns som helhet i den grafiska manualen som är arbetets slutprodukt.
I min arbetsprocess framgår noggrann forskning och teorier om varumärken och deras uppbyggnad, samt helhets innehåll om logotyper, typsnitt och färglära. Det vill säga, alla delar som behövs för att skapa ett starkt varumärke och en stark visuell identitet för ett företag. Jag har valt att undersöka detta ämne, för att bana en förberedande väg till öppningen av min fotostudio. Men metoderna och teorierna, kan även andra företagare använda sig utav, för att få riktgivande hjälp i uppställandet av en visuell identitet.
Tanken med arbetet var att lära sig hur man skapar ett starkt varumärke och vad i själva varumärket som lockar kunderna att välja just det. Jag har därför valt att göra en undersökning som stärker vad kunderna skulle välja. Under processen har jag utformat olika grafiska designs som stärks av teoridelarna om hur exempelvis en färg kan få en person att känna sig, eller hur ett visst typsnitt ser mera lockande ut än ett annat.
Arbetet resulterade i utvecklingen av en estetiskt tilltalande logotyp, färgpalett, lockande typografi och övriga grafiska element som representerar fotostudions affärsidentitet. Den visuella identiteten har utformats för att vara lockande och professionell, samtidigt som den väcker intresse och tillit hos den tilltänka målgruppen. Resultatet syns som helhet i den grafiska manualen som är arbetets slutprodukt.