Terästehtaan hiilidioksidipäästöselvityksen ja -tiekarttojen päivittäminen
Oravuo, Jere (2023)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121537827
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121537827
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli päivittää terästehtaan hiilidioksidipäästötietoja ja luoda kaksi uutta strategista tiekarttaa hiilidioksidipäästövähennysten seurannan helpottamiseksi. Hiilidioksidipäästötietoja päivittäessä luotiin päästöselvitysdokumentti, jota myös käytettiin pohjadatana tiekartoille. Opinnäytetyössä käsitellään tehtaan hiilidioksidipäästötietoja vuosilta 2015—2022. Ensimmäinen tiekartta sisältää tehtaan scope 1 - ja scope 2 -hiilidioksidipäästöt. Toinen tiekartta sisältää edellisten lisäksi scope 3 upstream -päästöt, jotka yhdessä muodostavat cradle-to-gate-mallin. Tiekartat esitetään vesiputouskaavioina, koska halutaan auttaa lukijaa ymmärtämään vähennystoimenpiteiden konkreettiset vaikutukset tehtaan päästömääriin kronologisessa järjestyksessä. Tiekarttojen tavoitteena oli myös selvittää, saavuttaako tehdas vuosien 2030 ja 2040 päästötavoitteensa.
Opinnäytetyöraportti koostuu kolmesta osiosta, joista kukin sisältää kaksi päälukua. Ensimmäinen osio sisältää johdannon ja tietoperustaluvun. Tietoperustaluvussa esitellään hiilidioksidipäästöjen syntyä ja tarkastellaan maailmanlaajuista hiilidioksidipäästöjen tilannetta kokonaisuutena sekä terästeollisuuden osalta. Toisen osion kahdessa menetelmäluvussa esitellään opinnäytetyön varsinaisten tavoitteiden, eli päästöselvityksen ja tiekarttojen toimintaperiaatteet ja laatimismenetelmät. Kolmannessa osiossa suoritetaan tulosten tarkastelu ja lisäksi raportin lopussa on yhteenveto opinnäytetyöprosessista kokonaisuudessaan.
Opinnäytetyön lopputulos oli onnistunut. Päästöselvitysdokumentista saatiin tehtyä perusversio, jota tullaan päivittämään tulevaisuudessa uusien tietojen tullessa saataville. Tiekarttojen perusteella tämänhetkisillä suunnitelluilla päästövähennystoimenpiteillä tehdas ei saavuttaisi vuoden 2040 cradle-to-gate-mallin päästötavoitteita. Tulosten tarkasteluluvussa esitellään keinoja, joilla päästövähennystavoitteet voitaisiin saavuttaa. Päästöselvityksen tietojen pohjalta myös tiekarttoja päivitetään sitä mukaa, kun tehdyistä päästövähennystoimenpiteistä saadaan varmistus päästövähennysten määrästä. Päivitetyt tiekartat tulevat tehtaan henkilöstön sisäiseen käyttöön, sekä käytettäväksi asiakasviestinnässä ja esityksissä.
Opinnäytetyöraportti koostuu kolmesta osiosta, joista kukin sisältää kaksi päälukua. Ensimmäinen osio sisältää johdannon ja tietoperustaluvun. Tietoperustaluvussa esitellään hiilidioksidipäästöjen syntyä ja tarkastellaan maailmanlaajuista hiilidioksidipäästöjen tilannetta kokonaisuutena sekä terästeollisuuden osalta. Toisen osion kahdessa menetelmäluvussa esitellään opinnäytetyön varsinaisten tavoitteiden, eli päästöselvityksen ja tiekarttojen toimintaperiaatteet ja laatimismenetelmät. Kolmannessa osiossa suoritetaan tulosten tarkastelu ja lisäksi raportin lopussa on yhteenveto opinnäytetyöprosessista kokonaisuudessaan.
Opinnäytetyön lopputulos oli onnistunut. Päästöselvitysdokumentista saatiin tehtyä perusversio, jota tullaan päivittämään tulevaisuudessa uusien tietojen tullessa saataville. Tiekarttojen perusteella tämänhetkisillä suunnitelluilla päästövähennystoimenpiteillä tehdas ei saavuttaisi vuoden 2040 cradle-to-gate-mallin päästötavoitteita. Tulosten tarkasteluluvussa esitellään keinoja, joilla päästövähennystavoitteet voitaisiin saavuttaa. Päästöselvityksen tietojen pohjalta myös tiekarttoja päivitetään sitä mukaa, kun tehdyistä päästövähennystoimenpiteistä saadaan varmistus päästövähennysten määrästä. Päivitetyt tiekartat tulevat tehtaan henkilöstön sisäiseen käyttöön, sekä käytettäväksi asiakasviestinnässä ja esityksissä.