TYÖLLISTYMISEN POLULLA : Työ- ja oppisopimusyksikön keittiötyövalmennuksen työllistymisprosessimallin kehittäminen
Nygård, Heidi; Oksanen, Satu (2023)
Nygård, Heidi
Oksanen, Satu
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121737994
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121737994
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä kehitettiin Jyväskylän kaupungin työllisyyspalveluiden työ- ja oppisopimusyksikön valmennuskeittiön asiakkaiden työllistymistä tukevaa palvelupolkua kohti avoimia työmarkkinoita. Tavoitteena oli kehittää työ- ja oppisopimusyksikön keittiötyövalmennuksessa olevien asiakkaiden työelämään painottuvaa työllistymisprosessia, jonka avulla heidän jatkotyöllistyminen saadaan joustavammaksi ja työllistämisen kustannukset matalammiksi.
Kehittämismenetelmänä käytettiin yhteiskehittämisen menetelmää. Kehittämisprosessi tapahtui vaiheittain ja jokaisen vaiheen tulokset hyödynnettiin seuraavaa prosessivaihetta varten. Nykytilanteen kartoittamisen ja toivotun tuloksen selvittämisen jälkeen kehittämisprosessin tiedonkeruun päävaiheet olivat asiakasymmärryksen hankkiminen, yhteistyötapaaminen yritysten edustajien kanssa ja kysely työpaikkaohjaajille. Työllistymisprosessimallin suunnittelussa huomioitiin saadut tulokset asiakaskokemuksista, työnantajien edustajien näkemyksistä ja työpaikkaohjaajien kokemuksista. Työllistymisprosessimallia arvioitiin ja kehitettiin Jyväskylän kaupungin työllisyyspalveluiden työllisyyspäällikön, työ- ja oppisopimusyksikön esihenkilön ja työvalmentajan sekä Jyväskylän palvelualan opiston opettajan näkemykset huomioiden.
Tässä opinnäytetyössä kehitetty työllistymisprosessimalli on työssävalmennus- ja mentorointimalli. Työ- ja oppisopimusyksikön valmennuskeittiössä tapahtuva valmennustoiminta jätettiin pois. Jatkossa valmennus tapahtuu työ-paikalla työkokeilun ja oppisopimuskoulutuksen yhteydessä ensimmäisten kuukausien aikana. Työllistymisprosessimalliin sovellettiin työelämäpedagogista lähestymistapaa, joka perustuu oppimisen edistämiseen työelämässä eri toimijoiden yhteistyössä. Työelämäpedagogisessa tutkimuksessa ohjaamisen käsitteeseen on liitetty mentorointi, jonka on todettu auttavan oppijoita kehittymään ammatillisesti ja saavuttamaan paremman ymmärryksen työelämän vaatimuksista ja mahdollisuuksista.
Työllistymisprosessimalli toimii työssäoppimisen ohjauksen raamisuunnitelmana ja sen avulla saadaan käyttöön uusi tehostettu tapa työelämässä oppimisen edistämiseksi. Mallin käyttöönotto vaatii ajallisia resursseja ja työelämän sitoutuneisuutta mentorointitoiminnan omaksumiseksi. Työssävalmennusta varten tulee laatia oppilaitoksen ja työpaikkojen kanssa yhteistyössä pedagogiset viikkosuunnitelmat, joissa huomioidaan asiakkaan lähtökohdat ja tavoitteet. Työllistymisprosessimallin käyttöönotto ja palvelumuotoilu ehdotetaan toteutettavaksi hankeprojektina. Työllistymisprosessimallia voidaan hyödyntää myös muilla aloilla työssäoppimisen tehostamiseksi.
Kehittämismenetelmänä käytettiin yhteiskehittämisen menetelmää. Kehittämisprosessi tapahtui vaiheittain ja jokaisen vaiheen tulokset hyödynnettiin seuraavaa prosessivaihetta varten. Nykytilanteen kartoittamisen ja toivotun tuloksen selvittämisen jälkeen kehittämisprosessin tiedonkeruun päävaiheet olivat asiakasymmärryksen hankkiminen, yhteistyötapaaminen yritysten edustajien kanssa ja kysely työpaikkaohjaajille. Työllistymisprosessimallin suunnittelussa huomioitiin saadut tulokset asiakaskokemuksista, työnantajien edustajien näkemyksistä ja työpaikkaohjaajien kokemuksista. Työllistymisprosessimallia arvioitiin ja kehitettiin Jyväskylän kaupungin työllisyyspalveluiden työllisyyspäällikön, työ- ja oppisopimusyksikön esihenkilön ja työvalmentajan sekä Jyväskylän palvelualan opiston opettajan näkemykset huomioiden.
Tässä opinnäytetyössä kehitetty työllistymisprosessimalli on työssävalmennus- ja mentorointimalli. Työ- ja oppisopimusyksikön valmennuskeittiössä tapahtuva valmennustoiminta jätettiin pois. Jatkossa valmennus tapahtuu työ-paikalla työkokeilun ja oppisopimuskoulutuksen yhteydessä ensimmäisten kuukausien aikana. Työllistymisprosessimalliin sovellettiin työelämäpedagogista lähestymistapaa, joka perustuu oppimisen edistämiseen työelämässä eri toimijoiden yhteistyössä. Työelämäpedagogisessa tutkimuksessa ohjaamisen käsitteeseen on liitetty mentorointi, jonka on todettu auttavan oppijoita kehittymään ammatillisesti ja saavuttamaan paremman ymmärryksen työelämän vaatimuksista ja mahdollisuuksista.
Työllistymisprosessimalli toimii työssäoppimisen ohjauksen raamisuunnitelmana ja sen avulla saadaan käyttöön uusi tehostettu tapa työelämässä oppimisen edistämiseksi. Mallin käyttöönotto vaatii ajallisia resursseja ja työelämän sitoutuneisuutta mentorointitoiminnan omaksumiseksi. Työssävalmennusta varten tulee laatia oppilaitoksen ja työpaikkojen kanssa yhteistyössä pedagogiset viikkosuunnitelmat, joissa huomioidaan asiakkaan lähtökohdat ja tavoitteet. Työllistymisprosessimallin käyttöönotto ja palvelumuotoilu ehdotetaan toteutettavaksi hankeprojektina. Työllistymisprosessimallia voidaan hyödyntää myös muilla aloilla työssäoppimisen tehostamiseksi.