Interprofessionellt samarbete inom småbarnspedagogiken
Gädeke, Zara (2023)
Gädeke, Zara
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121637891
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121637891
Tiivistelmä
Det finns ett stort behov av att utveckla tjänster för barn och familjer för att förstärka förutsättningarna för tidigt stöd för barn. Inom småbarnspedagogiken bör man ta hänsyn till alla barns individuella behov, livssituationer och de som är i sårbar ställning. Det förutsätter att yrkesgrupper bör arbeta mer flexibelt över förvaltningsgränserna och dela med sig av sin kunskap mellan yrkesgrupper samt bygga fungerande verksamhetsmodeller för att främja samarbete mellan olika aktörer och tjänster. Interprofessionellt samarbete ses som en innovativ strategi för att svara på det ökade behovet av tjänster inom social- och hälsovården. Lärdomsprovet fokuserar på interprofessionellt samarbete inom småbarnspedagogiken. Syftet är att undersöka professionellas upplevelser av ett fungerande interprofessionellt samarbete inom småbarnspedagogiken och vilka fördelar det har för barn med stödbehov. Frågeställningen som besvaras är: Vilka faktorer främjar interprofessionellt samarbete inom småbarnspedagogiken då stöd för barn med stödbehov utreds och genomförs? Teoretiska referensramen utgörs av interprofessionellt samarbete. Metoden är kartläggande litteraturöversikt i form av scopingstudie. Datat består av 13 studier som analyserats utifrån en tematisk innehållsanalys med induktiv ansats. Datat består av fler internationella än nationella studier vilket betyder att överförbarheten till finländska samhället inte kan generaliseras. Resultatet visar att främjande faktorer utgörs av småbarnspedagogikens viktiga roll, relationsbyggande mellan involverade parter, kommunikation och delad kunskap, attityder och värderingar samt organisatoriskt stöd. Ett fungerande interprofessionellt samarbete fordrar flera komponenter som är beroende av varandra och tillräckliga resurser för att möjliggöra samarbetet över yrkesgränser för att kunna svara på det ökade behovet av stödtjänster i samhället.