Mieleenpainuvaa mainontaa paikallisradiossa
Riutta-Salo, Anna (2023)
Riutta-Salo, Anna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121537805
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121537805
Tiivistelmä
Radiomainonta on useimmille kaupallisille radiokanaville ainoa tulonlähde. Ei siis ole samantekevää, minkälaisia mainoksia radioissa soitetaan. Opinnäytetyössäni perehdyn radiomainoksiin, niiden ominaisuuksiin ja ennen kaikkea siihen, mitkä ominaisuudet tekevät radiomainoksesta mieleenpainuvan. Työni tavoitteena on tarjota tietoa toimivasta radiomainonnasta paikallisradiossa.
Selvitin kyselytutkimuksen avulla, minkälainen radiomainos jää kuuntelijoiden mieliin, mitkä asiat mainoksissa ärsyttävät ja mitkä taas erityisesti houkuttelevat tutustumaan mainostajan tuotteeseen tai palveluun. Kyselytutkimuksessa käytin viittä paikallisradiossa soinutta erityyppistä mainosta.
Tutkimuksesta selvisi, että radio on edelleen kiinnostava media, jonka toimintaan otetaan mielellään kantaa. Kyselytutkimuksen tulosten mukaan parhaiten mieleen jäävät mainokset, joissa asia esitetään selkeästi, mutta huumorilla maustettuna. Myös ärsyttävinä koetut mainosspotit tuntuvat houkuttelevan tutustumaan tuotteeseen tai palveluun. Ehkä hieman yllättäen seksuaalissävytteiset mainosspotit jakoivat mielipiteitä erittäin vahvasti. Mieleenpainuva mainos ei aliarvioi kuuntelijaa: se on asiallinen mutta nokkela, huumoripitoinen olematta kuitenkaan mauton, pituudeltaan noin puoli minuuttia.
Selvitin kyselytutkimuksen avulla, minkälainen radiomainos jää kuuntelijoiden mieliin, mitkä asiat mainoksissa ärsyttävät ja mitkä taas erityisesti houkuttelevat tutustumaan mainostajan tuotteeseen tai palveluun. Kyselytutkimuksessa käytin viittä paikallisradiossa soinutta erityyppistä mainosta.
Tutkimuksesta selvisi, että radio on edelleen kiinnostava media, jonka toimintaan otetaan mielellään kantaa. Kyselytutkimuksen tulosten mukaan parhaiten mieleen jäävät mainokset, joissa asia esitetään selkeästi, mutta huumorilla maustettuna. Myös ärsyttävinä koetut mainosspotit tuntuvat houkuttelevan tutustumaan tuotteeseen tai palveluun. Ehkä hieman yllättäen seksuaalissävytteiset mainosspotit jakoivat mielipiteitä erittäin vahvasti. Mieleenpainuva mainos ei aliarvioi kuuntelijaa: se on asiallinen mutta nokkela, huumoripitoinen olematta kuitenkaan mauton, pituudeltaan noin puoli minuuttia.