Itsepalvelukassojen asiakaskokemus : K-Citymarket Kupittaa
Poutiainen, Joonas (2023)
Poutiainen, Joonas
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121537816
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121537816
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Kupittaan Citymarketin asiakaskokemusta kaupan itsepalvelukassoihin ja itsepalvelupisteen toimivuuteen. Kaupalle ei oltu ennen tehty tutkimusta liittyen itsepalvelukassoihin, joten työn kohdistaminen siihen oli tarpeellista ja ajankohtaista. Asiakastyytyväisyyden selvittämisellä saadaan merkityksellistä tietoa itsepalvelukassojen tilanteesta ja voidaan mahdollisesti parantaa asiakkaiden käyttökokemusta tulevalle.
Kyselytutkimus suoritettiin haastatteluna paikan päällä, itsepalvelupisteen poistumispisteen edessä. Vastaajat valittiin satunnaisesti, ja kaikilta itsepalvelukassoilta poistuvilta asiakkailta pyrittiin kysyä, onnistuisiko kyselyyn vastaaminen. Kysely suoritettiin käyttäen Webropol-kyselytutkimusohjelmistoa.
Saaduilla vastauksilla voidaan todeta Kupittaan Citymarketin itsepalvelukassojen olevan todella hyvässä tilanteessa. Asiakkaat ovat enimmäkseen tyytyväisiä siihen, miten kaupassa itsepalvelu on tehty mahdolliseksi. Suurimpana kehityskohteena olisi olemassa olevien itsepalvelukassojen käytön maksimoiminen ja hyödyntäminen ruuhkatilanteissa ilman että kassoja on liikaa auki käyttämättöminä.
Kyselytutkimus suoritettiin haastatteluna paikan päällä, itsepalvelupisteen poistumispisteen edessä. Vastaajat valittiin satunnaisesti, ja kaikilta itsepalvelukassoilta poistuvilta asiakkailta pyrittiin kysyä, onnistuisiko kyselyyn vastaaminen. Kysely suoritettiin käyttäen Webropol-kyselytutkimusohjelmistoa.
Saaduilla vastauksilla voidaan todeta Kupittaan Citymarketin itsepalvelukassojen olevan todella hyvässä tilanteessa. Asiakkaat ovat enimmäkseen tyytyväisiä siihen, miten kaupassa itsepalvelu on tehty mahdolliseksi. Suurimpana kehityskohteena olisi olemassa olevien itsepalvelukassojen käytön maksimoiminen ja hyödyntäminen ruuhkatilanteissa ilman että kassoja on liikaa auki käyttämättöminä.