Vaikuttajamarkkinointi ja sen hinnoittelu : yrityksien ja vaikuttajien näkökulmasta
Martin, Eerika (2023)
Martin, Eerika
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121537829
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121537829
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee vaikuttajamarkkinointia ja sen hinnoittelua yrityksien ja vaikuttajien näkökulmasta. Työ keskittyy Instagramissa tapahtuvaan vaikuttajamarkkinointiin ja sen hinnoitteluun vaikuttaviin tekijöihin.
Työn tavoitteena on selvittää erilaisten lähteiden ja kyselytutkimuksen avulla, mitä on vaikuttajamarkkinointi ja minkälaiset asiat vaikuttavat sen hinnoitteluun.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että vaikuttajamarkkinointi on tehokas ja yleistyvä markkinoinnin keino, jolla yritykset tavoittavat kohderyhmäänsä. Vaikuttajamarkkinoinnin hinnoitteluun tuo epävarmuutta se, että useat erilaiset hinnoittelun vaikuttavat mittarit eroavat yrityksien ja vaikuttajien välillä. Yrityksille on tärkeää saada vaikuttajamarkkinoinnin kautta taloudellista hyötyä, ja vaikuttajat taas toivovat asianmukaista korvausta omalle työlleen ja ajalleen. Hinnoittelu vaatii yrityksiltä omien arvojen ja tavoitteiden arviointia, vaikuttajilta taas oman työn arvon mittaamista. Vaikuttajamarkkinoinnin hintahaarukka on Suomessa laaja ja sen selkeyttämiseksi vaadittaisiin avoimempaa keskustelukulttuuria. Tutkimuksen tulokset on tarkoitettu kaikille vaikuttajamarkkinoinnista ja kaupallisista yhteistöistä kiinnostuneille yrityksille, vaikuttajille ja vaikuttajiksi haluaville. This thesis deals with influencer marketing and its pricing from the perspective of companies and influencers. The work focuses on influencer marketing on Instagram and the factors affecting its pricing.
The aim of the work is to find out, through various sources and a survey, what influencer marketing is and what kinds of things affect its pricing.
Based on the results, it can be concluded that influencer marketing is an effective and increasingly common marketing method for companies to reach their target group. Influencer marketing pricing is made more uncertain by the fact that several different pricing indicators differ between companies and influencers. It is important for companies to gain financial benefits through influencer marketing, and influencers, on the other hand, want appropriate compensation for their own work and time. Pricing requires companies to evaluate their own values and goals, while influencers need to measure the value of their own work. The price range of influencer marketing in Finland is wide, and a more open discussion culture would be required to clarify it. The results of the study are intended for all companies, influencers and aspiring influencers interested in influencer marketing and commercial collaborations.
Työn tavoitteena on selvittää erilaisten lähteiden ja kyselytutkimuksen avulla, mitä on vaikuttajamarkkinointi ja minkälaiset asiat vaikuttavat sen hinnoitteluun.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että vaikuttajamarkkinointi on tehokas ja yleistyvä markkinoinnin keino, jolla yritykset tavoittavat kohderyhmäänsä. Vaikuttajamarkkinoinnin hinnoitteluun tuo epävarmuutta se, että useat erilaiset hinnoittelun vaikuttavat mittarit eroavat yrityksien ja vaikuttajien välillä. Yrityksille on tärkeää saada vaikuttajamarkkinoinnin kautta taloudellista hyötyä, ja vaikuttajat taas toivovat asianmukaista korvausta omalle työlleen ja ajalleen. Hinnoittelu vaatii yrityksiltä omien arvojen ja tavoitteiden arviointia, vaikuttajilta taas oman työn arvon mittaamista. Vaikuttajamarkkinoinnin hintahaarukka on Suomessa laaja ja sen selkeyttämiseksi vaadittaisiin avoimempaa keskustelukulttuuria. Tutkimuksen tulokset on tarkoitettu kaikille vaikuttajamarkkinoinnista ja kaupallisista yhteistöistä kiinnostuneille yrityksille, vaikuttajille ja vaikuttajiksi haluaville.
The aim of the work is to find out, through various sources and a survey, what influencer marketing is and what kinds of things affect its pricing.
Based on the results, it can be concluded that influencer marketing is an effective and increasingly common marketing method for companies to reach their target group. Influencer marketing pricing is made more uncertain by the fact that several different pricing indicators differ between companies and influencers. It is important for companies to gain financial benefits through influencer marketing, and influencers, on the other hand, want appropriate compensation for their own work and time. Pricing requires companies to evaluate their own values and goals, while influencers need to measure the value of their own work. The price range of influencer marketing in Finland is wide, and a more open discussion culture would be required to clarify it. The results of the study are intended for all companies, influencers and aspiring influencers interested in influencer marketing and commercial collaborations.