Minäpystyvyyden merkitys soitonopetuksessa ja sen tukeminen palautteenannon kautta
Kavén, Josefin (2023)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121537835
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121537835
Tiivistelmä
Tässä kirjallisessa opinnäytetyössä sovelletaan Albert Banduran minäpystyvyysteoriaa soitonopetukseen. Minäpystyvyys on yksilön oma arvio hänen kyvyistään ja se ohjaa häntä usein enemmän kuin todelliset kyvyt. Tavoitteena on tutkia, miten minäpystyvyys vaikuttaa soitonopiskeluun ja -opettamiseen. Siksi soitonopettajan on tärkeää olla tietoinen oppilaan minäpystyyden merkityksestä. Tavoitteena on auttaa soitonopettajaa käyttämään hyödyksi oppilaan minäpystyvyyttä sekä pohtia, miten soitonopettaja voi auttaa oppilasta vahvistamaan omaa pystyvyyttään.
Opinnäytetyössä lähestytään minäpystyvyyttä sen neljän tärkeimmän tulolähteen kautta. Näitä tulolähteitä ovat aiemmat kokemukset, vertaiskokemukset, sanallinen taivuttelu sekä fyysiset ja emotionaaliset tilat. Lopuksi käsitellään erityisesti palautteenannon merkitystä oppilaan minäpystyvyyden tukemisessa ja pohditaan muutamia hyvän palautteen piirteitä.
Minäpystyvyyden soitonopetukseen sovelletut osat muodostuvat suureksi osaksi kirjoittajan henkilökohtaisista havainnoista ja kokemuksesta soitonopetuksessa.
Opinnäytetyön tuloksena voidaan todeta, että soitonopettajalla on useita työkaluja vaikuttaa merkittävästi oppilaan minäpystyvyyteen. Minäpystyvyys vaikuttaa suuresti soitonopiskelussa esimerkiksi sinnikkyyteen ja opiskelun mieluisuuteen.
Opinnäytetyössä lähestytään minäpystyvyyttä sen neljän tärkeimmän tulolähteen kautta. Näitä tulolähteitä ovat aiemmat kokemukset, vertaiskokemukset, sanallinen taivuttelu sekä fyysiset ja emotionaaliset tilat. Lopuksi käsitellään erityisesti palautteenannon merkitystä oppilaan minäpystyvyyden tukemisessa ja pohditaan muutamia hyvän palautteen piirteitä.
Minäpystyvyyden soitonopetukseen sovelletut osat muodostuvat suureksi osaksi kirjoittajan henkilökohtaisista havainnoista ja kokemuksesta soitonopetuksessa.
Opinnäytetyön tuloksena voidaan todeta, että soitonopettajalla on useita työkaluja vaikuttaa merkittävästi oppilaan minäpystyvyyteen. Minäpystyvyys vaikuttaa suuresti soitonopiskelussa esimerkiksi sinnikkyyteen ja opiskelun mieluisuuteen.