Marketing nature trails in the Municipality of Soini : social media marketing approach
Riistama, Eetu (2023)
Riistama, Eetu
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121838057
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121838057
Tiivistelmä
Soinin kunnalla on kaikkien vapaasti käytettävissä useita luontopolkuja. Polut ovat eripituisia ja -tyylisiä, ja jotkin ovat esteettömiäkin. Soini ei ole vielä tällä hetkellä kovin tunnettu matkailukohde, minkä takia tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää parhaat sosiaalisen median alustat kunnan käytettäväksi, jotta se voisi aloittaa markkinoinnin sosiaalisessa mediassa sekä nostaa tietoisuutta Soinista ja kunnan luontopoluista.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu markkinoinnista, tarkemmin sanottuna sosiaalisen median markkinoinnista ja tapahtumamarkkinoinnista sekä Soinin kunnan luontopoluista. Tutkimusmetodologiassa yhdisteltiin laadullista ja määrällistä lähestymistapaa. Tutkimuksen osana suoritettiin kysely, jonka kysymykset olivat pääasiassa strukturoituja, mutta osittain myös puolistrukturoituja. Kysely suoritettiin nettikyselynä, ja siihen saatiin vastauksia yhteensä 63:lta eri henkilöltä eri ikäryhmistä. Pääkysymys, johon haettiin vastausta, oli mitä sosiaalisen median alustoja vastaajat käyttivät, ja miltä alustoilta he löysivät eniten uutta, kiinnostavaa sisältöä. Toinen kysymys, johon etsittiin vastausta, oli, olivatko vastaajat jo ennestään tietoisia Soinin kunnasta ja liikkuivatko he luonnossa, ja mikäli kyllä, miten pitkiä matkoja kerrallaan.
Tutkimustulokset olivat positiivisia. Tutkimuksella onnistuttiin löytämään vastaukset kysymyksiin, ja niiden analysoinnin jälkeen tultiin siihen tulokseen, että Instagram olisi kaikkein sopivin alusta aloittaa markkinointi sosiaalisessa mediassa. Toisia vaihtoehtoja ovat YouTube ja TikTok. Vanhempien ihmisten kohdalla Facebook osoittautui parhaaksi vaihtoehdoksi. Soinin kunta voi hyödyntää tutkimustuloksia aloittaessaan sosiaalisessa mediassa tapahtuvan markkinoinnin suunnittelua.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu markkinoinnista, tarkemmin sanottuna sosiaalisen median markkinoinnista ja tapahtumamarkkinoinnista sekä Soinin kunnan luontopoluista. Tutkimusmetodologiassa yhdisteltiin laadullista ja määrällistä lähestymistapaa. Tutkimuksen osana suoritettiin kysely, jonka kysymykset olivat pääasiassa strukturoituja, mutta osittain myös puolistrukturoituja. Kysely suoritettiin nettikyselynä, ja siihen saatiin vastauksia yhteensä 63:lta eri henkilöltä eri ikäryhmistä. Pääkysymys, johon haettiin vastausta, oli mitä sosiaalisen median alustoja vastaajat käyttivät, ja miltä alustoilta he löysivät eniten uutta, kiinnostavaa sisältöä. Toinen kysymys, johon etsittiin vastausta, oli, olivatko vastaajat jo ennestään tietoisia Soinin kunnasta ja liikkuivatko he luonnossa, ja mikäli kyllä, miten pitkiä matkoja kerrallaan.
Tutkimustulokset olivat positiivisia. Tutkimuksella onnistuttiin löytämään vastaukset kysymyksiin, ja niiden analysoinnin jälkeen tultiin siihen tulokseen, että Instagram olisi kaikkein sopivin alusta aloittaa markkinointi sosiaalisessa mediassa. Toisia vaihtoehtoja ovat YouTube ja TikTok. Vanhempien ihmisten kohdalla Facebook osoittautui parhaaksi vaihtoehdoksi. Soinin kunta voi hyödyntää tutkimustuloksia aloittaessaan sosiaalisessa mediassa tapahtuvan markkinoinnin suunnittelua.