Kuljetusveneiden luotettavuuskeskeinen kunnossapito
Pekkala, Joni (2023)
Pekkala, Joni
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121637868
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121637868
Tiivistelmä
Merenkulun järjestelmien tärkeimpiä ominaisuuksia ovat niiden käyttöturvallisuus ja käyttövarmuus, etenkin kriittiseksi tunnistettujen laitteiden osalta. Näiden laitteiden kunnossapidon suunnittelulle ja johtamiselle aiheuttaa haasteita vaihtelevien käyttöolosuhteiden lisäksi järjestelmien monimutkaistuminen; laitevalmistajien laatimat ohjeet eivät sellaisenaan kata kaikkia niitä käyttöturvallisuuteen ja käyttövarmuuteen vaikuttavia tilanteita, jotka muodostuvat laitteistojen useiden rajapintojen sekä vaihtelevien käyttöolosuhteiden myötä.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää Puolustusvoimissa käytettävän kuljetusveneen kriittiset laitteet sekä tunnistaa käytössä olevan huolto-ohjelman päivitystarpeet. Lisäksi arvioidaan RCM-analyysin soveltuvuutta tutkimuksen kohteena olevan kuljetusveneen laitteiston kriittisyyden tunnistamiseen sekä huolto-ohjelman laatimiseen. Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin toimintatutkimusta, joka soveltuu toiminnan kehittämisen tutkimiseen, tässä tapauksessa kunnossapitotoiminnan kehittämisen. Opinnäytetyön konkreettisena tavoitteena on tuottaa kehittämisideoita ja ratkaisuehdotus, tuottaen samalla uutta tietoa toimeksiantajalle ja laajemmin Puolustusvoimille. Opinnäytetyön toimeksiantajana on Puolustusvoimien logistiikkalaitoksen järjestelmäkeskus.
Tutkimuksessa tunnistettiin kunnossapidon ongelmaksi RCM-menetelmän käytön osalta vikakirjausten puutteet, jotka osaltaan heikentävät RCM-menetelmän käyttöarvoa. Tutkimuksessa tehtyjen havaintojen perusteella voidaan todeta, että vikakirjausten laatu ja sisältö poikkeavat toisistaan sekä käyntiaikojen merkinnöissä on puutteita. RCM-tietokantaa hyödyntäen tehtiin vika- ja vaikutusanalyysit, jonka perusteella kyettiin määrittämään useita uusia kunnossapitotehtäviä. In a maritime environment, the key operating characteristics of shipborne systems are reliability and security, especially concerning critical equipment. Varying operating conditions of the equipment and multiple interfaces of the equipment itself create complex fault-situation which the manufacturers maintenance programs alone are not able to address. This challenges both planning and management of system maintenance.
The overall purpose for this thesis is to improve the maintenance program currently used on the transport boats of the Finnish Defence Forces. Second aim is to assess the suitability of an RCM-analysis as a basis to prepare maintenance programs. As the method of research, operational research was selected, as this method is suitable to research process development. The first phase of this thesis is to recognize critical equipment of the transport boats. In the second phase, utilizing key findings, the aim is to yield development ideas and new solutions for the maintenance program. Moreover, this thesis will generate new subject matter information for the Finnish De-fence Forces. This thesis was commissioned by the Systems Center of the Defense Forces Logistics Command.
The key finding regarding RCM-software was that the user made maintenance inputs were incomplete or distorted, weakening the potential and value of RCM-software analysis. It was observed that the user made inputs such as fault definitions were varying and had differences, likewise the inputs concerning equipment usage times had incompletions. A fault-effect-analysis was made by using the RCM-software analysis, enabling the validation of equipment that are critical to the usability of the transport boats. Furthermore, based on the RCM-software analysis, an updated maintenance program was created, as well as multiple new maintenance tasks.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää Puolustusvoimissa käytettävän kuljetusveneen kriittiset laitteet sekä tunnistaa käytössä olevan huolto-ohjelman päivitystarpeet. Lisäksi arvioidaan RCM-analyysin soveltuvuutta tutkimuksen kohteena olevan kuljetusveneen laitteiston kriittisyyden tunnistamiseen sekä huolto-ohjelman laatimiseen. Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin toimintatutkimusta, joka soveltuu toiminnan kehittämisen tutkimiseen, tässä tapauksessa kunnossapitotoiminnan kehittämisen. Opinnäytetyön konkreettisena tavoitteena on tuottaa kehittämisideoita ja ratkaisuehdotus, tuottaen samalla uutta tietoa toimeksiantajalle ja laajemmin Puolustusvoimille. Opinnäytetyön toimeksiantajana on Puolustusvoimien logistiikkalaitoksen järjestelmäkeskus.
Tutkimuksessa tunnistettiin kunnossapidon ongelmaksi RCM-menetelmän käytön osalta vikakirjausten puutteet, jotka osaltaan heikentävät RCM-menetelmän käyttöarvoa. Tutkimuksessa tehtyjen havaintojen perusteella voidaan todeta, että vikakirjausten laatu ja sisältö poikkeavat toisistaan sekä käyntiaikojen merkinnöissä on puutteita. RCM-tietokantaa hyödyntäen tehtiin vika- ja vaikutusanalyysit, jonka perusteella kyettiin määrittämään useita uusia kunnossapitotehtäviä.
The overall purpose for this thesis is to improve the maintenance program currently used on the transport boats of the Finnish Defence Forces. Second aim is to assess the suitability of an RCM-analysis as a basis to prepare maintenance programs. As the method of research, operational research was selected, as this method is suitable to research process development. The first phase of this thesis is to recognize critical equipment of the transport boats. In the second phase, utilizing key findings, the aim is to yield development ideas and new solutions for the maintenance program. Moreover, this thesis will generate new subject matter information for the Finnish De-fence Forces. This thesis was commissioned by the Systems Center of the Defense Forces Logistics Command.
The key finding regarding RCM-software was that the user made maintenance inputs were incomplete or distorted, weakening the potential and value of RCM-software analysis. It was observed that the user made inputs such as fault definitions were varying and had differences, likewise the inputs concerning equipment usage times had incompletions. A fault-effect-analysis was made by using the RCM-software analysis, enabling the validation of equipment that are critical to the usability of the transport boats. Furthermore, based on the RCM-software analysis, an updated maintenance program was created, as well as multiple new maintenance tasks.