Oppivelvollisuuskoordinaattori osana palvelupolkua nuorten koulunkäynnin tukemiseksi Raumalla
Kaskisto, Amanda (2023)
Kaskisto, Amanda
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121838073
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121838073
Tiivistelmä
Uusi laki oppivelvollisuudesta tuli voimaan 1.8.2021, jonka myötä oppivelvollisuus laajentui päättyväksi, kun nuori täyttää 18 vuotta tai kun toisen asteen opinnot on suoritettu ennen täysi-ikäisyyttä. Lain mukaan oppivelvollisuusikäisten lasten ja nuorten ohjaus- ja valvontavastuu kuuluu asuinkunnalle, kun kyseessä on oppivelvollinen ilman opiskelupaikkaa tai kun ohjaus- ja valvontavastuuta ei ole määritelty laissa kenenkään muun tehtäväksi. Kunnissa saatiin itsenäisesti päättää, kuinka oppivelvollisten ohjaus- ja valvontavastuu kunnissa järjestetään. Rauman kaupunki perusti vuonna 2021 lakiuudistuksen myötä uuden oppivelvollisuuskoordinaattorin toimen.
Tämän työelämän tutkimuksellisen kehittämistyön tavoitteena oli kehittää palvelurakennetta uudesta oppivelvollisuuskoordinaattorin toimesta johtuen sekä luoda mallinnus palvelupolusta. Kehittämistyössä kartoitettiin yhteistyöverkoston käsityksiä, toiveita ja odotuksia liittyen oppivelvollisuuskoordinaattorin kanssa tehtävään yhteistyöhön. Prosessilla haluttiin selkeyttää oppivelvollisuuskoordinaattorin työnkuvaa, jäsentää palveluiden linkittymistä yhteen sekä lisätä ennaltaehkäisevää yhteistyötä ja verkostotyötä. Opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen muodostavat oppivelvollisuuteen liittyvä lainsäädäntö, uudistuksen taustat sekä erinäiset selvitykset. Teoria osuudessa käsitellään myös verkostotyötä sekä tutkivan kyselyn pohjalta syntynyttä teoriaa. Kehittämistyöhön kerättiin pohjatietoa keväällä 2023 sähköisesti toteutetulla tutkimuskyselyllä. Kyselyt kohdennettiin oppivelvollisten ohjauksen parissa työskenteleville yhteistyöverkoston jäsenille niin peruskouluissa kuin toisen asteen oppilaitoksissa. Kyselyihin vastasi yhteensä 11 henkilöä. Tutkimuskyselyiden tuottama aineisto analysoitiin laadullisella sisällönanalyysilla. Tutkimuskyselyn tulosten pohjalta palvelupolku mallinnusta kehitettiin yhteisölähtöisesti kehittämällä yhdessä verkoston jäsenten kanssa.
Työskentelyn tuotoksena kehitettiin mallinnus palvelupolusta, mihin jäsenneltiin oppivelvollisuuden ohjaukseen liittyvän palveluprosessin eri vaiheet ja keskeisimmät tehtävät. Palvelupolulla selkiytettiin oppivelvollisuuskoordinaattorin tehtävänkuvaa sidosryhmille, verkostolle sekä asuinkunnan ohjaus- ja valvontavastuuta hoitavalle. Mallinnuksen avulla oppivelvollisuuskoordinaattorille löydettiin luonteva paikka osana oppivelvollisten ohjauksen palvelupolkua. The revised Compulsory Education Act entered into force on 1 August 2021 and the compulsory age for education was raised to 18 years of age or when secondary education is completed before the age of majority. The new law brought new responsibilities to municipalities. The municipality is now responsible for the guidance and supervision of the fulfillment of the compulsory education of those required to attend school. Municipalities were given the autonomy to decide how to organise the responsibility for guidance and supervision of pupils in their municipality. As a result of the legislative reform in 2021, the City of Rauma created a new post of compulsory education coordinator.
The aim of this research and development project was to develop the structure of the service due to the new post of the compulsory education coordinator and to create a model of the service pathway. The development work explored the perceptions, wishes and expectations of the collaborative network in relation to the collaboration with the compulsory education coordinator. The aim of the process was to clarify the job description of the compulsory education coordinator, to structure the linking of services and to increase preventive cooperation and networking. The theoretical framework of the thesis consists of legislation related to compulsory education, the background of the reform and various studies. The theory section also deals with networking and the theory created on the basis of an investigative questionnaire. In the spring of 2023, an electronic survey was used to collect basic information for the development work. The questionnaires were sent to the members of the cooperation network working in the field of guidance of pupils in both primary and secondary schools. A total of 11 people responded to the questionnaires. The data from the questionnaires were analysed using qualitative content analysis. Based on the results of the survey, the service pathway modelling was developed in a community-oriented way together with the network members.
As a result of the work, a service pathway model was developed, in which the different stages and main tasks of the service process related to compulsory education guidance were structured. The service pathway clarifies the role of the compulsory education coordinator for stakeholders, the network and the person responsible for guidance and supervision in the municipality of residence. Through modelling, a natural place was found for the compulsory education coordinator as part of the service pathway for guidance of pupils.
Tämän työelämän tutkimuksellisen kehittämistyön tavoitteena oli kehittää palvelurakennetta uudesta oppivelvollisuuskoordinaattorin toimesta johtuen sekä luoda mallinnus palvelupolusta. Kehittämistyössä kartoitettiin yhteistyöverkoston käsityksiä, toiveita ja odotuksia liittyen oppivelvollisuuskoordinaattorin kanssa tehtävään yhteistyöhön. Prosessilla haluttiin selkeyttää oppivelvollisuuskoordinaattorin työnkuvaa, jäsentää palveluiden linkittymistä yhteen sekä lisätä ennaltaehkäisevää yhteistyötä ja verkostotyötä. Opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen muodostavat oppivelvollisuuteen liittyvä lainsäädäntö, uudistuksen taustat sekä erinäiset selvitykset. Teoria osuudessa käsitellään myös verkostotyötä sekä tutkivan kyselyn pohjalta syntynyttä teoriaa. Kehittämistyöhön kerättiin pohjatietoa keväällä 2023 sähköisesti toteutetulla tutkimuskyselyllä. Kyselyt kohdennettiin oppivelvollisten ohjauksen parissa työskenteleville yhteistyöverkoston jäsenille niin peruskouluissa kuin toisen asteen oppilaitoksissa. Kyselyihin vastasi yhteensä 11 henkilöä. Tutkimuskyselyiden tuottama aineisto analysoitiin laadullisella sisällönanalyysilla. Tutkimuskyselyn tulosten pohjalta palvelupolku mallinnusta kehitettiin yhteisölähtöisesti kehittämällä yhdessä verkoston jäsenten kanssa.
Työskentelyn tuotoksena kehitettiin mallinnus palvelupolusta, mihin jäsenneltiin oppivelvollisuuden ohjaukseen liittyvän palveluprosessin eri vaiheet ja keskeisimmät tehtävät. Palvelupolulla selkiytettiin oppivelvollisuuskoordinaattorin tehtävänkuvaa sidosryhmille, verkostolle sekä asuinkunnan ohjaus- ja valvontavastuuta hoitavalle. Mallinnuksen avulla oppivelvollisuuskoordinaattorille löydettiin luonteva paikka osana oppivelvollisten ohjauksen palvelupolkua.
The aim of this research and development project was to develop the structure of the service due to the new post of the compulsory education coordinator and to create a model of the service pathway. The development work explored the perceptions, wishes and expectations of the collaborative network in relation to the collaboration with the compulsory education coordinator. The aim of the process was to clarify the job description of the compulsory education coordinator, to structure the linking of services and to increase preventive cooperation and networking. The theoretical framework of the thesis consists of legislation related to compulsory education, the background of the reform and various studies. The theory section also deals with networking and the theory created on the basis of an investigative questionnaire. In the spring of 2023, an electronic survey was used to collect basic information for the development work. The questionnaires were sent to the members of the cooperation network working in the field of guidance of pupils in both primary and secondary schools. A total of 11 people responded to the questionnaires. The data from the questionnaires were analysed using qualitative content analysis. Based on the results of the survey, the service pathway modelling was developed in a community-oriented way together with the network members.
As a result of the work, a service pathway model was developed, in which the different stages and main tasks of the service process related to compulsory education guidance were structured. The service pathway clarifies the role of the compulsory education coordinator for stakeholders, the network and the person responsible for guidance and supervision in the municipality of residence. Through modelling, a natural place was found for the compulsory education coordinator as part of the service pathway for guidance of pupils.