Kanta-asiakkuuden hyödyntäminen kampanjoinnissa : case Björn Borg
Torni, Venla (2023)
Torni, Venla
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121838064
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121838064
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten kanta-asiakkuutta voidaan hyödyntää myymälän toiminnassa ja varsinkin kampanjoinnissa. Kanta-asiakkuus on yrityksien tärkein asiakassuhde, joka on yrityksille tavoittelemisen arvoista jokaisen asiakkaan kohdalla, koska kanta-asiakkuudet parantavat tyypillisesti yrityksen kannattavuutta. Tämän myötä kanta-asiakasmarkkinointi ja kanta-asiakkaille suunnatut kampanjat ovat hyvin tärkeitä yritykselle myynnin ja asiakasuskollisuuden kannalta.
Opinnäytetyön menetelmäksi valiutui asiakaskysely, jonka avulla pyrittiin selvittämään työn kohdeyrityksen asiakkaiden mielipiteitä nykyisestä kanta-asiakkaille suunnatusta kampanjoinnista. Kyselyn avulla haluttiin selvittää, kuinka paljon asiakkaista on jo kanta-asiakkaita ja kaipaavatko kanta-asiakkaat lisää hyötyä kanta-asiakkuudeltaan.
Kyselyn avulla selvisi, että suurin osa vastaajista oli jo kanta-asiakkaita, joten kohdeyrityksellä on jo hyvä pohja kanta-asiakkaiden kanssa. Kyselystä kuitenkin tuli esille se, että kanta-asiakkaat kaipaavat lisää hyötyä kanta-asiakkuudestaan, kuten kohdennettuja tarjouksia tai ilmaislahjoja. Näiden perusteella kohdeyrityksellä on vielä parannettavaa kanta-asiakkaille suunnatussa markkinoinnissa.
Opinnäytetyön menetelmäksi valiutui asiakaskysely, jonka avulla pyrittiin selvittämään työn kohdeyrityksen asiakkaiden mielipiteitä nykyisestä kanta-asiakkaille suunnatusta kampanjoinnista. Kyselyn avulla haluttiin selvittää, kuinka paljon asiakkaista on jo kanta-asiakkaita ja kaipaavatko kanta-asiakkaat lisää hyötyä kanta-asiakkuudeltaan.
Kyselyn avulla selvisi, että suurin osa vastaajista oli jo kanta-asiakkaita, joten kohdeyrityksellä on jo hyvä pohja kanta-asiakkaiden kanssa. Kyselystä kuitenkin tuli esille se, että kanta-asiakkaat kaipaavat lisää hyötyä kanta-asiakkuudestaan, kuten kohdennettuja tarjouksia tai ilmaislahjoja. Näiden perusteella kohdeyrityksellä on vielä parannettavaa kanta-asiakkaille suunnatussa markkinoinnissa.