Toimintaterapeutti alle kouluikäisten lasten mielenterveyden edistäjänä - mielenterveyden edistämisen keinot : kuvaileva kirjallisuuskatsaus
Tielinen, Milla (2023)
Tielinen, Milla
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121637906
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121637906
Tiivistelmä
Lasten mielenterveyteen liittyvä oireilu on viime vuosina lisääntynyt, vaikka itse mielenterveyden häiriöiden määrä ei ole nousussa. Myös toimeksiantajana toimivassa päiväkodissa on huomattu mielenterveyden haasteiden lisääntyminen. Haasteet on huomattu myös kansallisella tasolla ja lasten mielenterveyden edis täminen on nostettu osaksi Suomen mielenterveyden edistämisstrategiaa vuosille 2020-2030. Varhaiskasvatusympäristössä ei Suomessa vielä ole hyödynnetty juurikaan toimintaterapeutin ammattitaitoa, vaan toimintaterapeutti tulee mukaan monialaiseen työskentelyyn vasta, kun lapsella on jonkinlainen mielenterveyden häiriö. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, keinoja mielenterveyden edistämisessä käytetään alle kouluikäisillä ja voisiko toimintaterapeutti olla osana monialaista mielenterveyden edistämistyötä sekä mielenterveyden häiriöiden ennaltaehkäisyä kouluikäisten toimintaympäristöissä. Tarkoituksena on näin tuottaa ajankohtaista tietoa toimeksiantajalle.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineistonhaku tehtiin JAMK:n tarjoamiin tie tokantoihin. Katsaukseen valikoitui sisäänotto- ja poissulkukriteerien perusteella aineistoksi yhteensä viisi artikkelia, joista kaksi oli systemaattisia kirjallisuuskatsauksia, yksi suomalaisiin menetelmiin tehty kirjallisuuskatsaus sekä kaksi tapausartikkelia.
Sosiaalisten taitojen ja tunnetaitojen harjoittelu, ympäristöön vaikuttaminen sekä erilaiset toiminta- ja tehtäväkeskeiset menetelmät osoittautuivat aineiston perusteella vaikuttaviksi keinoiksi tukea alle kouluikäisten lasten mielenterveyttä. Näillä keinoilla on pystytty edistämään lasten mielenterveyttä monipuolisesti
mielenterveyden suojaaviin tekijöihin ja riskitekijöihin yksilön, sosiaalisella ja rakenteellisella tasolla. Näin pystyttiin vähentämään häiriökäyttäytymistä, kuten aggressiivisuutta ja kiihtyneisyyttä.
Tulokset tukevat näkökulmaa, että toiminta on merkityksellisessä roolissa lasten mielenterveyden edistämisessä. Tämä puoltaa myös toimintaterapian tarvetta osana päiväkodin monialaista työskentelyä lasten mielenterveyden häiriöiden ennaltaehkäisyksi. Näin voitaisiin myös tarjota matalamman kynnyksen palveluita ja laajentaa palveluita koskemaan suurempaa joukkoa lapsia.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineistonhaku tehtiin JAMK:n tarjoamiin tie tokantoihin. Katsaukseen valikoitui sisäänotto- ja poissulkukriteerien perusteella aineistoksi yhteensä viisi artikkelia, joista kaksi oli systemaattisia kirjallisuuskatsauksia, yksi suomalaisiin menetelmiin tehty kirjallisuuskatsaus sekä kaksi tapausartikkelia.
Sosiaalisten taitojen ja tunnetaitojen harjoittelu, ympäristöön vaikuttaminen sekä erilaiset toiminta- ja tehtäväkeskeiset menetelmät osoittautuivat aineiston perusteella vaikuttaviksi keinoiksi tukea alle kouluikäisten lasten mielenterveyttä. Näillä keinoilla on pystytty edistämään lasten mielenterveyttä monipuolisesti
mielenterveyden suojaaviin tekijöihin ja riskitekijöihin yksilön, sosiaalisella ja rakenteellisella tasolla. Näin pystyttiin vähentämään häiriökäyttäytymistä, kuten aggressiivisuutta ja kiihtyneisyyttä.
Tulokset tukevat näkökulmaa, että toiminta on merkityksellisessä roolissa lasten mielenterveyden edistämisessä. Tämä puoltaa myös toimintaterapian tarvetta osana päiväkodin monialaista työskentelyä lasten mielenterveyden häiriöiden ennaltaehkäisyksi. Näin voitaisiin myös tarjota matalamman kynnyksen palveluita ja laajentaa palveluita koskemaan suurempaa joukkoa lapsia.