ADHD lasten ja nuorten vahvuutena
Seppälä, Satu (2023)
Seppälä, Satu
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121737944
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121737944
Tiivistelmä
Aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriö, eli ADHD on neuropsykiatrinen häiriö, jonka ensioireet ilmenevät jo lapsuudessa. Nuoruudessa ja aikuisuudessa ADHD:n ominaispiirteet muuttavat muotoaan ja ilmenevät usein eri tavalla kuin lapsuudessa. ADHD näyttäytyy lapsella ja nuorella usein monipuolisten haasteiden kautta. Arjen eri osa-alueisiin keskittyminen, toiminnanohjaus, sosiaalisissa suhteissa toimiminen ja tarkkaavaisuuden keskittäminen opinnoissa vaativat ymmärrettyä enemmän tukea ympäristöltä. Nykyaikana on alettu yhä enenevissä määrin kiinnittämään huomiota ADHD:n positiivisiin piirteisiin ja niiden huomioimisen tuomiin hyötyihin.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää millaisia toiminnan ja luonteen vahvuuksia on lapsilla ja nuorilla, joilla on ADHD. Tietoisuus vahvuuksista lapsen ja nuoren toiminnallisissa ympäristöissä lisää lapsen mahdollisuuksia osallisuuteen ja kasvattaa lapsen itsetuntoa.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksessa käytettiin lasten ja nuorten vanhemmilta saatua tietoa heidän lastensa ja nuortensa vahvuuksista toiminnassa ja luonteenpiirteissä. Tutkimukseen osallistui kymmenen vanhempaa, joilta aineistoa tutkimukseen saatiin yhteensä kahdentoista lapsen positiivisista piirteistä. Vanhemmat antoivat arjen esimerkkejä tarinamuodossa ja yhtäläisyyksien löytämiseksi aineistoa analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin menetelmän avulla.
Opinnäytetyön tutkimuksen tuloksista ilmeni, että lapsilla ja nuorilla, joilla on ADHD, esiintyy paljon erilaisia luonteen vahvuuksia toiminnassa. Vanhemmilta saaduista aineistoista nousi esille samankaltaisia vahvuuksia lapsilla ja nuorilla heidän arjessaan. Vahvuudet voivat jäädä vain sanojen tasolle, jollei niiden merkityksiä yksilölle avata. Opinnäytetyön tuloksissa vahvuuksien yksilölliset merkitykset löytyivät tarinoiden kautta. Positiiviset piirteet tulivat parhaiten esille silloin, kun toiminta oli lapselle ja nuorelle mieleinen ja motivoiva. Motivaatiolla on opinnäytetyön tutkimusten tulosten mukaan suuri merkitys siihen, kuinka tarkkaavaisuus kohdentuu toimintaan.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää millaisia toiminnan ja luonteen vahvuuksia on lapsilla ja nuorilla, joilla on ADHD. Tietoisuus vahvuuksista lapsen ja nuoren toiminnallisissa ympäristöissä lisää lapsen mahdollisuuksia osallisuuteen ja kasvattaa lapsen itsetuntoa.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksessa käytettiin lasten ja nuorten vanhemmilta saatua tietoa heidän lastensa ja nuortensa vahvuuksista toiminnassa ja luonteenpiirteissä. Tutkimukseen osallistui kymmenen vanhempaa, joilta aineistoa tutkimukseen saatiin yhteensä kahdentoista lapsen positiivisista piirteistä. Vanhemmat antoivat arjen esimerkkejä tarinamuodossa ja yhtäläisyyksien löytämiseksi aineistoa analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin menetelmän avulla.
Opinnäytetyön tutkimuksen tuloksista ilmeni, että lapsilla ja nuorilla, joilla on ADHD, esiintyy paljon erilaisia luonteen vahvuuksia toiminnassa. Vanhemmilta saaduista aineistoista nousi esille samankaltaisia vahvuuksia lapsilla ja nuorilla heidän arjessaan. Vahvuudet voivat jäädä vain sanojen tasolle, jollei niiden merkityksiä yksilölle avata. Opinnäytetyön tuloksissa vahvuuksien yksilölliset merkitykset löytyivät tarinoiden kautta. Positiiviset piirteet tulivat parhaiten esille silloin, kun toiminta oli lapselle ja nuorelle mieleinen ja motivoiva. Motivaatiolla on opinnäytetyön tutkimusten tulosten mukaan suuri merkitys siihen, kuinka tarkkaavaisuus kohdentuu toimintaan.