Pelillistäminen autisminkirjon nuorten kuntoutuksessa: Oma elämä, omat päätökset – pelillistetyn valmennuksen vertaileva määrällinen tutkimus
Hakala, Laura (2023)
Hakala, Laura
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121737991
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121737991
Tiivistelmä
Mielenterveyskriisi ja syrjäytymisen uhka koskevat etenkin nuoria aikuisia. Erityisryhmien nuorilla haasteet
voivat korostua varsinkin elämän muutoksissa. Autisminkirjon nuorilla haasteet liittyen sosiaalisiin tilanteisiin voivat vaikeuttaa arkea ja heikentää itsetuntoa. Pelillistämisen menetelmin voidaan kehittää uusia monimuotoisempia myös kuntouttavaan toimintaan soveltuvia palveluita ja toimintoja, joita voi toteuttaa
etänä sekä paikan päällä asiakaslähtöisesti. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Aspa-säätiön Hymishanke, jossa on kehitetty saavutettavasti Oma elämä, omat päätökset -pelillistetty valmennus. Sen avulla
voidaan vahvistaa nuoren identiteettiä sekä mielen hyvinvointia.
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää tapahtuiko Oma elämä, omat päätökset – pelillistetyn valmennuksen aikana muutosta nuorten mielen hyvinvoinnissa ja kognitiivisissa taidoissa vastaajien mielestä eli
onko valmennuksesta ollut hyötyä siihen osallistuneille nuorille. Tavoitteena on tuottaa tietoa pelillistämisestä autisminkirjon nuorten kuntoutuksessa kohderyhmälle sekä heidän kanssaan työskenteleville ammattilaisille. Tutkimusaineisto on kerätty yhden valmennuksen aikana aloitus- ja lopetuskyselyiden avulla. Vastaajia oli yhteensä seitsemän (n=7). Menetelmänä on käytetty kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusta.
Tavoitteena on myös tuottaa tietoa pelillistämisestä autisminkirjon nuorten kuntoutuksessa itse kohderyhmälle sekä heidän kanssaan työskenteleville ammattilaisille teoreettisen viitekehyksen avulla.
Johtopäätöksissä todettiin, että valmennuksesta on ollut hyötyä nuorille heidän mielestään vahvistaen heidän kognitiivisia taitojaan sekä mielen hyvinvointia. On kuitenkin otettava huomioon tutkimuksen pieni
otanta, jonka takia tulokset ovat suuntaa antavia. Se kuitenkin luo pohjan jatkotutkimukselle, jossa tutkitaan valmennus koko hankkeen ajalta. Tämä toteutetaan kun hanke päättyy. Myös teoreettisen viitekehyksen avulla voi todeta, että pelillistämisellä voidaan toteuttaa kuntoutukseen hyvinkin soveltuvia toimintoja
ja palveluita.
voivat korostua varsinkin elämän muutoksissa. Autisminkirjon nuorilla haasteet liittyen sosiaalisiin tilanteisiin voivat vaikeuttaa arkea ja heikentää itsetuntoa. Pelillistämisen menetelmin voidaan kehittää uusia monimuotoisempia myös kuntouttavaan toimintaan soveltuvia palveluita ja toimintoja, joita voi toteuttaa
etänä sekä paikan päällä asiakaslähtöisesti. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Aspa-säätiön Hymishanke, jossa on kehitetty saavutettavasti Oma elämä, omat päätökset -pelillistetty valmennus. Sen avulla
voidaan vahvistaa nuoren identiteettiä sekä mielen hyvinvointia.
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää tapahtuiko Oma elämä, omat päätökset – pelillistetyn valmennuksen aikana muutosta nuorten mielen hyvinvoinnissa ja kognitiivisissa taidoissa vastaajien mielestä eli
onko valmennuksesta ollut hyötyä siihen osallistuneille nuorille. Tavoitteena on tuottaa tietoa pelillistämisestä autisminkirjon nuorten kuntoutuksessa kohderyhmälle sekä heidän kanssaan työskenteleville ammattilaisille. Tutkimusaineisto on kerätty yhden valmennuksen aikana aloitus- ja lopetuskyselyiden avulla. Vastaajia oli yhteensä seitsemän (n=7). Menetelmänä on käytetty kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusta.
Tavoitteena on myös tuottaa tietoa pelillistämisestä autisminkirjon nuorten kuntoutuksessa itse kohderyhmälle sekä heidän kanssaan työskenteleville ammattilaisille teoreettisen viitekehyksen avulla.
Johtopäätöksissä todettiin, että valmennuksesta on ollut hyötyä nuorille heidän mielestään vahvistaen heidän kognitiivisia taitojaan sekä mielen hyvinvointia. On kuitenkin otettava huomioon tutkimuksen pieni
otanta, jonka takia tulokset ovat suuntaa antavia. Se kuitenkin luo pohjan jatkotutkimukselle, jossa tutkitaan valmennus koko hankkeen ajalta. Tämä toteutetaan kun hanke päättyy. Myös teoreettisen viitekehyksen avulla voi todeta, että pelillistämisellä voidaan toteuttaa kuntoutukseen hyvinkin soveltuvia toimintoja
ja palveluita.