Opiskelijoiden kokemuksia myötätuntomentoroinnin prosessista osana toimintaterapeutin opintoja
Karimäki, Nelli (2023)
Karimäki, Nelli
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121737997
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121737997
Tiivistelmä
Korkeakouluopiskelijoiden hyvinvointi on viime vuosina noussut yhteiskunnalliseksi huolenaiheeksi. Valtakunnallisen Korkeakouluopiskelijoiden terveys- ja hyvinvointitutkimuksen mukaan huomattava osa korkeakouluopiskelijoista kärsii yksinäisyydestä sekä jonkinasteisista ahdistus- ja/tai masennusoireista. Korkeakouluopiskelijoiden mielenterveyttä ja opiskelukykyä edistävä yhdistys Nyyti ry lähti vuosina 2019–2021 Myötätuntoa korkeakouluihin -hankkeessaan lisäämään tietoisuutta myötätunto- ja itsemyötätuntotaitojen merkityksestä mielenterveyden ja jaksamisen tukena. Myötätunto- ja itsemyötätuntotaidoilla nähdään kansainvälisten tutkimustenkin perusteella olevan merkittävä vaikutus ihmisen hyvinvoinnille.
Opinnäytetyön toimeksiantajina toimivat Nyyti ry sekä Jyväskylän ammattikorkeakoulun Yhteisöllinen ja yhdenvertainen ammattikorkeakoulu-hanke, joiden yhteistyönä Myötätuntomentoroinnin toimintamallia on toteutettu Jyväskylän ammattikorkeakoulussa lukuvuoden 2023 ajan. Hankkeen aikana ohjaus- ja hyvinvointialojen opiskelijat toimivat vertaismentoreina aiheesta kiinnostuneille korkeakouluopiskelijoille.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja sen tarkoituksena oli selvittää, mitä merkityksiä keväällä 2023 myötätuntomentoreina toimineet toimintaterapeuttiopiskelijat antavat tälle prosessille ja, miten myötätuntomentoroinnin prosessi on tukenut toimintaterapeutiksi kehittymisessä. Tutkimuksen tavoitteena oli saada tietoa opiskelijoiden kokemuksista toiminnan soveltuvuudesta osaksi toimintaterapeutin opintoja sekä tietoa myötätuntokeskeisen toimintamallin hyödyntämisestä opintojen aikana tulevaa opintosuunnitelmaa ajatellen. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluin syksyllä 2023 ja aineiston analyysi toteutettiin aineistolähtöisesti.
Tutkimustuloksina saatiin selville myötätuntomentoroinnin toimintamallin edistäneen toimintaterapeuttiopiskelijoiden henkilökohtaista sekä ammatillista kasvua. Johtopäätöksinä voidaan todeta myötätuntomentoroinnin toimintamallin soveltuvan osaksi toimintaterapian opintoja ja toimintamallista olevan hyötyä toimintaterapian ammattilaiseksi kehittymisessä.
Jatkotutkimustarpeena nähdään myötätunnon tutkimisen opiskelijoiden keskuudessa myös ilman taustalla olevaa myötätuntomentoroinnin kokemusta. Tutkimuksesta voisi saada tietoa myötätuntoisen kohtaamisen ja vuorovaikutusosaamisen opetuksen tarpeesta laajemminkin osana sosiaali- ja terveysalan opintoja.
Opinnäytetyön toimeksiantajina toimivat Nyyti ry sekä Jyväskylän ammattikorkeakoulun Yhteisöllinen ja yhdenvertainen ammattikorkeakoulu-hanke, joiden yhteistyönä Myötätuntomentoroinnin toimintamallia on toteutettu Jyväskylän ammattikorkeakoulussa lukuvuoden 2023 ajan. Hankkeen aikana ohjaus- ja hyvinvointialojen opiskelijat toimivat vertaismentoreina aiheesta kiinnostuneille korkeakouluopiskelijoille.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja sen tarkoituksena oli selvittää, mitä merkityksiä keväällä 2023 myötätuntomentoreina toimineet toimintaterapeuttiopiskelijat antavat tälle prosessille ja, miten myötätuntomentoroinnin prosessi on tukenut toimintaterapeutiksi kehittymisessä. Tutkimuksen tavoitteena oli saada tietoa opiskelijoiden kokemuksista toiminnan soveltuvuudesta osaksi toimintaterapeutin opintoja sekä tietoa myötätuntokeskeisen toimintamallin hyödyntämisestä opintojen aikana tulevaa opintosuunnitelmaa ajatellen. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluin syksyllä 2023 ja aineiston analyysi toteutettiin aineistolähtöisesti.
Tutkimustuloksina saatiin selville myötätuntomentoroinnin toimintamallin edistäneen toimintaterapeuttiopiskelijoiden henkilökohtaista sekä ammatillista kasvua. Johtopäätöksinä voidaan todeta myötätuntomentoroinnin toimintamallin soveltuvan osaksi toimintaterapian opintoja ja toimintamallista olevan hyötyä toimintaterapian ammattilaiseksi kehittymisessä.
Jatkotutkimustarpeena nähdään myötätunnon tutkimisen opiskelijoiden keskuudessa myös ilman taustalla olevaa myötätuntomentoroinnin kokemusta. Tutkimuksesta voisi saada tietoa myötätuntoisen kohtaamisen ja vuorovaikutusosaamisen opetuksen tarpeesta laajemminkin osana sosiaali- ja terveysalan opintoja.