Sukellus lasten allasterapiainterventioihin!
Anttonen, Paula (2023)
Anttonen, Paula
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121738013
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121738013
Tiivistelmä
Allasterapiaa on käytetty fysioterapian kuntoutusmuotona jo pitkään. Allasterapia hyödyntää veden ainutlaatuisia ominaisuuksia ja allasta toimintaympäristönä tukemaan kuntoutumisprosessia. Toimintaterapiassa allasterapian käyttö on vielä varsin vähäistä ja julkaistua tutkimustietoa aiheesta on saatavilla heikosti. Allasympäristö tarjoaa kuitenkin lukuisia mahdollisuuksia kuntoutuksen toteuttamiselle.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa lasten toimintaterapiainterventioiden toteutusta uima-allasympäristössä, sekä tarkastella näiden interventioiden mahdollisia hyötyjä kuvailevan kirjallisuuskatsauksen avulla. Työn tavoitteena oli tuoda esiin lasten allasterapiaa toimintaterapeuttisesta näkökulmasta ja koota yhteen tietoa aiheesta. Kuvailevan kirjallisuuskatsauksen avulla kartoitettiin tietoa lasten allasterapiainterventioiden toteutuksesta ja sisällöstä, sekä näiden allasinterventioiden hyödyistä. Opinnäytetyö nostaa esiin allasterapian tunnettavuutta lasten toimintaterapiassa ja tuo esiin varsin uuden aiheen toimintaterapian kentällä.
Kuvailevan kirjallisuuskatsauksen aineistonkeruu toteutettiin sosiaali- ja terveysalan tietokannoista. Aineistonkeruun valintakriteereinä toimivat ennalta määrätyt sisäänotto- ja poissulkukriteerit. Tiedonhaun tuloksena aineistoiksi valikoitu kuusi tutkimusartikkelia, joista etsittiin vastauksia ennalta asetettuihin tutkimuskysymyksiin. Aineistonanalyysi toteutettiin käyttämällä teemoittelua menetelmänä sisällönanalyysissa. Analyysissa hyödynnettiin ohjaavana teoriana toimintaterapian prosessimallia OTIPM (The Occupational Therapy Intervention Process Model).
Tulosten perusteella lasten allasterapiainterventioista löytyi yhteneviä teemoja kolmen OTIPM- interventiomallin alle luokiteltuna; kompensaatiomallin, taitojen hankkimismallin sekä restoratiivisen mallin. Toimintaterapeutit voivat hyödyntää moniammatillisuutta allasinterventioiden suunnittelussa ja toteutuksessa. Allasterapian positiivisia vaikutuksia todettiin sosiaalisten-, motoristen- ja uinti & vesiturvallisuustaitojen kehityksessä. Vanhempien kokemukset allasinterventioista olivat pääosin myönteisiä. Tutkimustietoa aiheesta tarvitaan kuitenkin vielä lisää, sillä osittain allasinterventioiden vaikutukset olivat ristiriitaisia keskenään.
Avainsanat (asiasanat)
Lasten toimintaterapia, allasterapia, interventio
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa lasten toimintaterapiainterventioiden toteutusta uima-allasympäristössä, sekä tarkastella näiden interventioiden mahdollisia hyötyjä kuvailevan kirjallisuuskatsauksen avulla. Työn tavoitteena oli tuoda esiin lasten allasterapiaa toimintaterapeuttisesta näkökulmasta ja koota yhteen tietoa aiheesta. Kuvailevan kirjallisuuskatsauksen avulla kartoitettiin tietoa lasten allasterapiainterventioiden toteutuksesta ja sisällöstä, sekä näiden allasinterventioiden hyödyistä. Opinnäytetyö nostaa esiin allasterapian tunnettavuutta lasten toimintaterapiassa ja tuo esiin varsin uuden aiheen toimintaterapian kentällä.
Kuvailevan kirjallisuuskatsauksen aineistonkeruu toteutettiin sosiaali- ja terveysalan tietokannoista. Aineistonkeruun valintakriteereinä toimivat ennalta määrätyt sisäänotto- ja poissulkukriteerit. Tiedonhaun tuloksena aineistoiksi valikoitu kuusi tutkimusartikkelia, joista etsittiin vastauksia ennalta asetettuihin tutkimuskysymyksiin. Aineistonanalyysi toteutettiin käyttämällä teemoittelua menetelmänä sisällönanalyysissa. Analyysissa hyödynnettiin ohjaavana teoriana toimintaterapian prosessimallia OTIPM (The Occupational Therapy Intervention Process Model).
Tulosten perusteella lasten allasterapiainterventioista löytyi yhteneviä teemoja kolmen OTIPM- interventiomallin alle luokiteltuna; kompensaatiomallin, taitojen hankkimismallin sekä restoratiivisen mallin. Toimintaterapeutit voivat hyödyntää moniammatillisuutta allasinterventioiden suunnittelussa ja toteutuksessa. Allasterapian positiivisia vaikutuksia todettiin sosiaalisten-, motoristen- ja uinti & vesiturvallisuustaitojen kehityksessä. Vanhempien kokemukset allasinterventioista olivat pääosin myönteisiä. Tutkimustietoa aiheesta tarvitaan kuitenkin vielä lisää, sillä osittain allasinterventioiden vaikutukset olivat ristiriitaisia keskenään.
Avainsanat (asiasanat)
Lasten toimintaterapia, allasterapia, interventio