Ontelolaattalaitteiden elinkaari luovutuksen jälkeen
Lahtinen, Sipriina (2023)
Lahtinen, Sipriina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121838062
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121838062
Tiivistelmä
Omien tuotteiden elinkaaren alku tunnetaan laitevalmistajien organisaatioissa paremmin kuin keski- ja loppuvaihe. Keskivaiheesta saadaan jonkun verran tietoa huoltojen ja päivitysten myötä, mutta laitteen elinkaaren loppuvaiheista ei välttämättä ole tarpeeksi tietoa tai tietoa ei osata hyödyntää. Mitä pidempi käyttöikä koneella on, sitä tärkeämpää on ottaa huomioon keski- ja loppuvaiheet heti alusta alkaen. Esimerkiksi hyvällä ohjeistuksella asiakkaan on helpompaa huoltaa laitteitaan ja elinkaaren lopussa poistaa laite käytöstä. Laitevalmistajan voi olla hankalaa saada tietoonsa käyttövaiheen aikana kertyvää dataa. Tämä data auttaisi valmistajia kehittämään parempia palveluita asiakkailleen koko elinkaaren ajaksi. Tutkimuksen tavoitteena oli kerryttää tietoa siitä, mitä tapahtuu toimeksiantajan ontelolaattalaitteille sen jälkeen, kun laitteet on luovutettu asiakkaille. Toimeksiantaja tutkimukselle oli Elematic Oyj, joka suunnittelee, valmistaa ja toimittaa tuotantoteknisiä ratkaisuja maailmanlaajuisesti betonielementtiteollisuudelle. Lisäksi tutkittiin mikä luovutuksen jälkeisistä palveluista koettiin tärkeimpänä asiakkaan näkökulmasta. Tutkimus toteutettiin toimeksiantajan asiantuntijoiden ja dokumenttien avulla, sekä tutkimalla jo olemassa olevia tutkimuksia ja kirjallisuutta aiheesta. Tutkimuksessa yhdisteltiin laadullista tutkimusta, tapaustutkimusta sekä tutkimuksellista kehitystoimintaa. Tietoperustana tutkimuksessa käytettiin kirjallisuuskatsausta, standardeja ja aiempia tutkimuksia aiheesta. Itse tutkimuksen primääriaineistona olivat haastattelut, toimeksiantajan aiemmat tutkimukset sekä vapaamuotoiset keskustelut aiheesta. Sekundääriaineistona oli erilaisia kirjallisia lähteitä sekä asiakastyytyväisyyskyselyt. Tutkimuksessa nousi esille, että laitteita käytetään paljon ja laitteet ovat pitkäikäisiä. Laitteiden yleisimmät viat johtuvat huoltojen puutteesta. Tärkeimmäksi palveluksi tutkimuksen myötä nousi selkeästi läsnäolo ja asiakaspalvelu. Tutkimuksen myötä nousi esille useita kohteita, joita tulisi tutkia tai kehittää enemmän.