Parisuhde tienhaarassa : “mitä tuon tähän suhteeseen ja sen kautta itselleni?”
Lukkarinen, Anne; Pirttikangas, Eva (2023)
Lukkarinen, Anne
Pirttikangas, Eva
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121838123
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121838123
Tiivistelmä
Tilastojen mukaan 12 166 avioparia päätyi eroon vuonna 2021. Vastaavasti 19 579 paria solmi avioliiton. Tilastoimattomista parisuhdemuodoista eroon päätyi tuntematon määrä ihmisiä. Eron muuttaessa vanhemmuutta on tärkeää, ettei aikuinen kuormita lasta, ja käsittelee eroon liittyviä tunteita ystävien tai ammattilaisten kanssa. Kehittämisprojektin tavoitteena oli luoda asiakaslähtöinen palvelukonsepti yrityksen tarpeisiin. Tarkoituksena oli kohdentaa yrityksen hoitosuhde-, koulutus- ja terapiapalveluita pareille ja yksilöille mahdollisen eroprosessin kaikissa vaiheissa. Kohderyhmänä oli parisuhteen kriisiä elävät tai eläneet yksilöt ja parit. Kehittämisprojekti toteutettiin palvelumuotoilun avulla. Menetelminä projektissa oli benchmarking, kilpailijaanalyysi ja dialoginen keskustelu.
Tuotoksena luotiin palvelukonsepti, joka muodostui asiakasprofiileista, yrityksen sisäisestä palvelupolusta. Service Blueprint- kaavion ja Business Model Canvasin avulla pyrittiin kuvaamaan Parisuhde tienhaarassa-mallin mukaisesti yrityksen asiakkaita ja heidän kulkuaan yrityksen palveluissa. Asiakasprofiileiksi luotiin kolme tyypillistä asiakasta ja paria. Palvelupolussa kuvattiin palveluprosessi asiakkaan näkökulmasta. Eroauttamisen prosessi havainnollistettiin Service Blueprintillä ja Business Model Canvasiin kerättiin oleellinen tieto yrityksen liiketoiminnasta. Kehittämistehtävä päättyi konseptin luomiseen.
Jatkokehittämisaiheena pohdittiin lapsille ja nuorille suunnattuja eroauttamisen ja tuen menetelmiä. Nämä auttamismenetelmät mahdollistaisivat lapsille ja nuorille omien vanhempien eroon liittyvien asioiden ja tunteiden käsittelyä työstämistä ulkopuolisen asiantuntijan johdolla. Yrityksen konkreettinen käynnistäminen ja kotisivujen tekeminen on seuraava luonnollinen askel jatkokehittämiseen liittyen. The statistics shows that in Finland was 12166 divorces in 2021. Respectively were 19579 binded marriages between couples in 2022. The unstatistical realitioships ends are big non-knowns question. When the relatioship ends and the couple has childeren, the parenthood changes. In that changes is very important that parents could discuss their emotions with friends or specialists without pressuring or stressing children.
The goal of this development project was to create a customer-oriented service concept for the company´s needs. The purpose was to focus companys care relatioship-, education- and therapy service to couples and individuals in every phase of potential sepation process. Target group was couples and indivuduals who are or have went through a relationship crises. The methods used in this project were Benchmarking, customer analysis and dialogy.
The result of this project was a concept that consists of three customer profiles, a service path, a Service Blueprint and a Business Model canvas. They were used to describe the client of Relationship i crossroads and her / his progress in the company´s services. The characters of three typical individuals / couples were created as customer profiles. The service path described in the service process is made from the customer´s profiles. The separation helping process was illustrated with a Service Blueprint and essential information about the company´s business was collected in the Business Model Canvas.
The development task ends with the creation of the concept. The further development of the task is to create separation helping service for children and Adolence who´s parent live through a separation crises. The following concreate step to develope the task is to create home pages to the company and start the company.
Tuotoksena luotiin palvelukonsepti, joka muodostui asiakasprofiileista, yrityksen sisäisestä palvelupolusta. Service Blueprint- kaavion ja Business Model Canvasin avulla pyrittiin kuvaamaan Parisuhde tienhaarassa-mallin mukaisesti yrityksen asiakkaita ja heidän kulkuaan yrityksen palveluissa. Asiakasprofiileiksi luotiin kolme tyypillistä asiakasta ja paria. Palvelupolussa kuvattiin palveluprosessi asiakkaan näkökulmasta. Eroauttamisen prosessi havainnollistettiin Service Blueprintillä ja Business Model Canvasiin kerättiin oleellinen tieto yrityksen liiketoiminnasta. Kehittämistehtävä päättyi konseptin luomiseen.
Jatkokehittämisaiheena pohdittiin lapsille ja nuorille suunnattuja eroauttamisen ja tuen menetelmiä. Nämä auttamismenetelmät mahdollistaisivat lapsille ja nuorille omien vanhempien eroon liittyvien asioiden ja tunteiden käsittelyä työstämistä ulkopuolisen asiantuntijan johdolla. Yrityksen konkreettinen käynnistäminen ja kotisivujen tekeminen on seuraava luonnollinen askel jatkokehittämiseen liittyen.
The goal of this development project was to create a customer-oriented service concept for the company´s needs. The purpose was to focus companys care relatioship-, education- and therapy service to couples and individuals in every phase of potential sepation process. Target group was couples and indivuduals who are or have went through a relationship crises. The methods used in this project were Benchmarking, customer analysis and dialogy.
The result of this project was a concept that consists of three customer profiles, a service path, a Service Blueprint and a Business Model canvas. They were used to describe the client of Relationship i crossroads and her / his progress in the company´s services. The characters of three typical individuals / couples were created as customer profiles. The service path described in the service process is made from the customer´s profiles. The separation helping process was illustrated with a Service Blueprint and essential information about the company´s business was collected in the Business Model Canvas.
The development task ends with the creation of the concept. The further development of the task is to create separation helping service for children and Adolence who´s parent live through a separation crises. The following concreate step to develope the task is to create home pages to the company and start the company.