Metsäpalveluyrityksen digitaalinen markkinointi
Vuorenpää, Vilma (2023)
Vuorenpää, Vilma
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121737978
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121737978
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tilaaja, Metsätoimisto Junnila Oy on raumalainen metsäpalveluyritys. Metsätoimisto Junnilan palveluihin kuuluvat kaikki käytännön metsänhoidosta asiantuntijapalveluihin. Tilaaja toivoi tiiviistä pakettia digitaalisen markkinoinnin keinoista, jotka soveltuisivat metsäpalveluyrityksen markkinointiin. Yritys on suhteellisen nuori, joten opinnäytetyössä keskitytään erityisesti tunnettuutta parantaviin markkinoinnin keinoihin. Opinnäytetyön tavoitteena on siis selvittää, mitkä voisivat olla toimivimpia digitaalisen markkinoinnin keinoja juuri aloittelevalle metsäpalveluyritykselle.
Opinnäytetyössä perehdytään metsäpalveluyrityksen markkinointiin nettilähteiden sekä kirjallisuuden avulla. Ensin käsitellään lyhyesti yleisesti markkinointia, jonka jälkeen siirrytään digitaalisen markkinoinnin pariin. Työssä esitellään kuusi eri digimarkkinoinnin keinoa, joilla voisi parantaa tunnettuutta ja kasvattaa liiketoimintaa. Nämä kuusi keinoa on valittu niin, että kaikki näistä voisivat olla jossakin vaiheessa toimivia markkinointikeinoja tilaajan kaltaiselle yritykselle. Markkinointiosuuden jälkeen käsitellään metsäpalveluyrityksien luonnetta, toimintaympäristöä sekä asiakkaita. Ennen lopun pohdintaosuutta käsitellään vielä brändin merkityksestä ja sen rakentamisesta.
Pohdintaosuudessa tuodaan ilmi, mitkä digimarkkinoinnin keinot palvelevat parhaiten tarkoitustaan tunnettuuden kasvattamisessa. Näiden keinojen valintaan on päädytty opinnäytetyössä esitellyn tietoperustan sekä omien kokemusten ja ajatusten pohjalta. Kolmena tehokkaimpana keinona – niin kustannuksien kuin vaivannäön osalta, pidetään verkkosivuja, sosiaalista mediaa sekä hakukoneiden hyödyntämistä.
Opinnäytetyössä perehdytään metsäpalveluyrityksen markkinointiin nettilähteiden sekä kirjallisuuden avulla. Ensin käsitellään lyhyesti yleisesti markkinointia, jonka jälkeen siirrytään digitaalisen markkinoinnin pariin. Työssä esitellään kuusi eri digimarkkinoinnin keinoa, joilla voisi parantaa tunnettuutta ja kasvattaa liiketoimintaa. Nämä kuusi keinoa on valittu niin, että kaikki näistä voisivat olla jossakin vaiheessa toimivia markkinointikeinoja tilaajan kaltaiselle yritykselle. Markkinointiosuuden jälkeen käsitellään metsäpalveluyrityksien luonnetta, toimintaympäristöä sekä asiakkaita. Ennen lopun pohdintaosuutta käsitellään vielä brändin merkityksestä ja sen rakentamisesta.
Pohdintaosuudessa tuodaan ilmi, mitkä digimarkkinoinnin keinot palvelevat parhaiten tarkoitustaan tunnettuuden kasvattamisessa. Näiden keinojen valintaan on päädytty opinnäytetyössä esitellyn tietoperustan sekä omien kokemusten ja ajatusten pohjalta. Kolmena tehokkaimpana keinona – niin kustannuksien kuin vaivannäön osalta, pidetään verkkosivuja, sosiaalista mediaa sekä hakukoneiden hyödyntämistä.