Palvelumuotoilu lemmikkieläinliikkeen myymäläkonseptissa
Vuohtoniemi, Helmi (2023)
Vuohtoniemi, Helmi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121838133
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121838133
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia mitä palvelumuotoilu on ja miten Dogman Oy voisi tehdä palvelumuotoilua Dogman and friends lemmikkiliikekonseptin myymäläympäristöissä. Palvelumuotoilun tueksi tutkittiin alan kilpailevien yrityksien palveluja kilpailija-analyysin keinoin, sekä alan asiakkaiden ja potentiaalisten asiakkaiden tarpeita ja arvoja kyselytutkimuksen avulla.
Tämän opinnäytetyön tuloksina havaittiin, että palvelumuotoilun avulla voidaan kehittää yrityksen palveluja asiakaslähtöisesti. Se on prosessiluonteista tekemistä, johon voidaan osallistaa asiakas mukaan, jotta asiakkaiden tarpeisiin voitaisiin vastata paremmin. Alan kilpailevien yrityksien kilpailija-analyysissä havaittiin, että alan keskeisiltä kilpailijoilta löytyi runsaasti erilaisia palveluja, joita löytyy laajasti Suomen eri kaupungeista. Kilpailija-analyysissä havaittiin myös, että osalla yrityksistä oli haasteena pitää verkkosivut palveluiden osalta ajantasaisina.
Opinnäytetyössä tehdyn kyselytutkimuksen perusteella havaittiin, että lemmikkieläintarvikeliikkeen asiakkaat ja potentiaaliset asiakkaat arvostavat eniten, että palvelut tuotetaan eettisesti eläinten tarpeet huomioon ottaen. Tärkeää olisi myös, että asiakas kohdataan hyvin ja palvelut ovat helposti saavutettavissa. Dogman & friends myymäläympäristön hyödyntämistä palvelumuotoilussa tutkittaessa todettiin, että myymäläympäristöä voidaan hyödyntää hyvin palvelumuotoilussa. Dogmanin palvelujen asiakkaat ja henkilökunta ovat helposti hyödynnettävissä palvelumuotoiluun, sillä he ovat myymälässä jo valmiiksi vuorovaikutuksessa toistensa kanssa.
Yhteenvetona voidaan todeta, että asiakkailla on arvoja ja odotuksia alan palveluita kohtaan. Tästä syystä palvelumuotoilu on hyvä keino Dogmanin palveluiden kehittämiseen. Palvelumuotoilu on asiakaslähtöistä tekemistä, jolla voitaisiin vastata asiakkaiden tarpeisiin ja odotuksiin. Jatkotutkimusaiheena ehdotetaan, että asiakkaiden ja henkilökunnan kiinnostusta osallistua mukaan palvelumuotoiluun voitaisiin vielä tutkia.
Tämän opinnäytetyön tuloksina havaittiin, että palvelumuotoilun avulla voidaan kehittää yrityksen palveluja asiakaslähtöisesti. Se on prosessiluonteista tekemistä, johon voidaan osallistaa asiakas mukaan, jotta asiakkaiden tarpeisiin voitaisiin vastata paremmin. Alan kilpailevien yrityksien kilpailija-analyysissä havaittiin, että alan keskeisiltä kilpailijoilta löytyi runsaasti erilaisia palveluja, joita löytyy laajasti Suomen eri kaupungeista. Kilpailija-analyysissä havaittiin myös, että osalla yrityksistä oli haasteena pitää verkkosivut palveluiden osalta ajantasaisina.
Opinnäytetyössä tehdyn kyselytutkimuksen perusteella havaittiin, että lemmikkieläintarvikeliikkeen asiakkaat ja potentiaaliset asiakkaat arvostavat eniten, että palvelut tuotetaan eettisesti eläinten tarpeet huomioon ottaen. Tärkeää olisi myös, että asiakas kohdataan hyvin ja palvelut ovat helposti saavutettavissa. Dogman & friends myymäläympäristön hyödyntämistä palvelumuotoilussa tutkittaessa todettiin, että myymäläympäristöä voidaan hyödyntää hyvin palvelumuotoilussa. Dogmanin palvelujen asiakkaat ja henkilökunta ovat helposti hyödynnettävissä palvelumuotoiluun, sillä he ovat myymälässä jo valmiiksi vuorovaikutuksessa toistensa kanssa.
Yhteenvetona voidaan todeta, että asiakkailla on arvoja ja odotuksia alan palveluita kohtaan. Tästä syystä palvelumuotoilu on hyvä keino Dogmanin palveluiden kehittämiseen. Palvelumuotoilu on asiakaslähtöistä tekemistä, jolla voitaisiin vastata asiakkaiden tarpeisiin ja odotuksiin. Jatkotutkimusaiheena ehdotetaan, että asiakkaiden ja henkilökunnan kiinnostusta osallistua mukaan palvelumuotoiluun voitaisiin vielä tutkia.