Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

​​Opiskelijoiden motivaatiotekijät työelämälähtöisissä projektiopinnoissa ​

Saltiola-Särkkä, Laura (2023)

 
Avaa tiedosto
Saltiola-Sarkka_Laura.pdf (1.361Mt)
Lataukset: 


Saltiola-Särkkä, Laura
2023
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121938313
Tiivistelmä
Elämässä tarvitaan motivaatiota, jotta kyetään saavuttamaan erilaisia tavoitteita. Motivaatio voi olla sisäistä tai ulkoista tai vaihtoehtoisesti sitä ei ole ollenkaan. Opiskelussa motivaatiota on tärkeää, jotta yksilö pystyy suorittamaan opintojaan ja suorittamaan tutkintonsa loppuun.

Jyväskylän ammattikorkeakoulussa tarjotaan työelämäprojektiopintoja, sillä ammattikorkeakoulujen yhteisissä suosituksissa on mainittu, että opiskelijoilla tulee olla kyky työskennellä projekteissa. Työelämäprojektiopintojen osalta tunnistettiin tarve selvittää, millaisia motivaatiotekijöitä opiskelijoilla on kyseisissä opinnoissa. Tämän vuoksi tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa opiskelijoiden motivaatiosta työelämäprojektiopintojen. Tavoitteena oli selvittää, millaiset tekijät ovat ylläpitäneet ja lisänneet tai heikentäneet opiskelijoiden motivaatiota työelämäprojektiopintojen aikana.

Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja tutkimusaineisto oli tutkimusryhmän keräämä kyselyaineisto, josta analysoitiin kahden avoimen kysymyksen vastauksia. Aineisto analysoituun aineistolähtöisen sisällönanalyysin kautta.

Tutkimustulokset osoittivat, että opiskelijoiden motivaatioon työelämäprojektiopinnoissa vaikuttavat monet tekijät. Motivaatioon vaikutti ryhmä ja sen toiminta, toimeksiantaja ja toimeksianto, opinnot sekä opintojakso, sähköinen oppimisympäristö, aikataulut, valmentaja, saatu palaute, yksilölliset tekijät sekä tulevaisuusnäkökulma.

Tutkimustuloksista pystyttiin tunnistamaan kolme tekijää: yhteistyö, kiinnostus ja resurssit. Mikäli yhteistyö eri tahojen kanssa ei toiminut, heikensi se motivaatiota. Jos opiskelija koki kiinnostusta tekemistä kohtaan, ylläpiti se motivaatiota. Resurssit näyttäytyivät siinä, koettiinko olevan riittävästi aikaa ja jaksamista opintojen suorittamiseen.

Jatkossa olisi tarpeellista tutkia aihetta haastattelemalla opiskelijoita sekä tutkimalla, millaisella tasolla motivaation on oltava, että kykenee saavuttamaan opiskelutavoitteet.​
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste