Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Merkkaa soinnut! 3(+3)-metodi : helposti lähestyttävä työkalu harmonian ilmentämiseen improvisoidussa melodiassa

Knuuttila, Saku (2023)

 
Avaa tiedosto
Opinnaytetyo_ Knuuttila_Saku.pdf (5.805Mt)
Lataukset: 


Knuuttila, Saku
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121838308
Tiivistelmä
Sointujen ilmentäminen improvisoiduissa melodioissa on hyödyllinen taito, mutta sen opettaminen jazzmusiikin ulkopuolella on suppeaa. Tämän vuoksi oli hyödyllistä laatia opas, jonka avulla on mahdollista harjoitella ja opettaa kolmisointuharmonian ilmentämistä improvisoiduissa melodioissa. Opas käsittelee tutkimuksen tekijän kehittelemää 3(+3)-metodiksi nimettyä improvisointimenetelmää, jonka tarkoitus on toimia käytännöllisenä työkaluna ja lähestymistapana improvisointiin ja säveltämiseen. Tutkimustehtävänä oli laatia 3(+3)-metodia käsittelevä opas ja saada vastaus tutkimuskysymykseen: ”Koetaanko tutkimuksen tekijän kehittelemä menetelmä ja sitä käsittelevä opas hyödyllisiksi ja voisiko niitä parantaa?”

Tutkimuksellisessa kehittämistyössä hyödynnettiin puolistrukturoitua haastattelua, joka on laadullisen tutkimuksen menetelmä. Haastatteluun osallistui viisi vapaaehtoista, joista osa oli musiikkipedagogeja ja osa musiikin harrastajia. Haastateltavat tutustuivat 3(+3)-metodiin sekä sitä käsittelevään oppaaseen ja osallistuivat haastatteluun. Äänitetyt haastattelut litteroitiin, teemoiteltiin ja aineiston pohjalta tulkittiin haastateltujen kokemuksia.

Tutkimuksessa selvisi, että työkalu oli haastateltavien kokemuksien mukaan hyödyllinen sekä helposti omaksuttava. Toisaalta esiin nousi myös konkreettisia opasta koskevia parannusehdotuksia, joiden avulla oppaan käyttökokemusta voidaan selkeyttää.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste