HOHDE-kosmetiikan brändi-imagon kartoitus
Soisalo, Rosa (2023)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121838281
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121838281
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa, millainen brändi-imago HOHDE-kosmetiikalla on asiakkaidensa keskuudessa. Opinnäytetyön toimeksiantaja HOHDE-kosmetiikka on kotimainen luonnonkosmetiikkaa myyvä yritys.
Koska brändillä on merkittävä rooli yrityksen menestymisen kannalta, on yrityksen tärkeää olla itse tietoinen siitä, minkälainen imago brändillä on. Onnistunut brändi-imagon kartoitus antaa yritykselle käyttökelpoista informaatiota, jota yritys pystyy hyödyntämään markkinointiviestinnän työkaluna brändin kehittämisessä.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusta ja tutkimus toteutettiin asiakaskyselynä. HOHDE-kosmetiikan asiakkaille lähetettiin 12 kysymyksestä koostuva kysely saman järjestelmän kautta, josta HOHDE-kosmetiikka lähettää uutiskirjeet asiakkailleen.
Tulosten mukaan HOHDE-kosmetiikan asiakkaat arvostavat erityisesti sitä, että brändi on kotimainen ja tuotteet luonnonkosmetiikkaa. Myyntikanavilla sekä asiakkaiden demografisilla tekijöillä on vaikutusta siihen, mistä elementeistä HOHDE-kosmetiikan brändi-imago on syntynyt. Tulokset osoittavat, että yleisesti ottaen HOHDE-kosmetiikan brändi-imagoa voidaan pitää hyvänä, sillä asiakkaiden käsitys brändistä nojaa positiivisiin mielikuviin ja suurin osa voisi suositella HOHDE-kosmetiikkaa myös muille.
Koska brändillä on merkittävä rooli yrityksen menestymisen kannalta, on yrityksen tärkeää olla itse tietoinen siitä, minkälainen imago brändillä on. Onnistunut brändi-imagon kartoitus antaa yritykselle käyttökelpoista informaatiota, jota yritys pystyy hyödyntämään markkinointiviestinnän työkaluna brändin kehittämisessä.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusta ja tutkimus toteutettiin asiakaskyselynä. HOHDE-kosmetiikan asiakkaille lähetettiin 12 kysymyksestä koostuva kysely saman järjestelmän kautta, josta HOHDE-kosmetiikka lähettää uutiskirjeet asiakkailleen.
Tulosten mukaan HOHDE-kosmetiikan asiakkaat arvostavat erityisesti sitä, että brändi on kotimainen ja tuotteet luonnonkosmetiikkaa. Myyntikanavilla sekä asiakkaiden demografisilla tekijöillä on vaikutusta siihen, mistä elementeistä HOHDE-kosmetiikan brändi-imago on syntynyt. Tulokset osoittavat, että yleisesti ottaen HOHDE-kosmetiikan brändi-imagoa voidaan pitää hyvänä, sillä asiakkaiden käsitys brändistä nojaa positiivisiin mielikuviin ja suurin osa voisi suositella HOHDE-kosmetiikkaa myös muille.