Ikääntyneiden etäkotihoito – Tutkimus työntekijöiden hyvinvoinnista ja työn johtamisesta
Eloranta, Sini; Hoffrén-Mikkola, Merja; Komulainen, Marjatta; Mikkola, Tuula; Teeri, Sari (2023)
Eloranta, Sini
Hoffrén-Mikkola, Merja
Komulainen, Marjatta
Mikkola, Tuula
Teeri, Sari
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-328-410-4
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-328-410-4
Tiivistelmä
Etäkotihoito ikääntyneiden palveluna on lisääntynyt viime vuosien aikana. Sitä toteutetaan Suomessa jo kaikissa maakunnissa osana ikääntyneiden kotihoidon palveluja. Erityisesti covid-19-pandemia lisäsi merkittävästi etäkotihoitoa. Ikääntyneiden etäkotihoito muuttaa kotihoidon työtä ja vaatii henkilöstöltä uudenlaista osaamista ja sopeutumista uuden teknologian ja digitaalisten työvälineiden käyttämiseen.
Valtakunnallisessa, Työsuojelurahaston rahoittamassa Kotihoidon etähoito työntekijöiden hyvinvoinnin ja johtamisen näkökulmasta-tutkimushankkeessa arvioitiin ikääntyneiden etäkotihoidon toteuttamista henkilöstön työhyvinvoinnin ja johtamisen näkökulmista. Julkaisu on hankkeen loppuraportti, joka kuvaa hankkeen toteutusta, tavoitteita ja tutkimuskysymyksiä, menetelmiä sekä tuloksia.
Tutkimushanke toteutettiin monimenetelmäisesti kahden osatutkimuksen avulla. Laadullisessa osatutkimuksessa haastateltiin etäkotihoidossa työskenteleviä työntekijöitä ja esihenkilöitä. Haastatteluaineisto kerättiin kahdesta suuresta kaupungista, joissa etäkotihoitoa oli toteutettu jo useamman vuoden ajan. Määrällinen osatutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena viiden kotihoito-organisaation kaikille kotihoidon työntekijöille ja esihenkilöille. Tulokset osoittavat, että etäkotihoidon esihenkilöt ja työntekijät pitivät etänä annettavaa hoitoa lähtökohtaisesti positiivisena ja asiakasta hyödyttävänä palveluna. Sillä on paikkansa osana ikääntyneiden palveluita.
Työ etäkotihoidossa edellyttää vahvaa ammattiosaamista, organisaation tukea ja toimintakäytänteistä sopimista. Positiivisia vaikutuksia työntekijöiden työhyvinvointiin etäkotihoidolla voi olla erityisesti silloin, kun etäkotihoito toteutetaan keskitetyllä toimintatavalla, jossa työntekijät työskentelevät pelkästään etäkotihoidossa ja tekevät kaikki asiakaskäynnit videoyhteyden kautta. Liialliset tehokkuuden vaatimukset puolestaan uhkaavat työhyvinvointia ja työtyytyväisyyttä.
Valtakunnallisessa, Työsuojelurahaston rahoittamassa Kotihoidon etähoito työntekijöiden hyvinvoinnin ja johtamisen näkökulmasta-tutkimushankkeessa arvioitiin ikääntyneiden etäkotihoidon toteuttamista henkilöstön työhyvinvoinnin ja johtamisen näkökulmista. Julkaisu on hankkeen loppuraportti, joka kuvaa hankkeen toteutusta, tavoitteita ja tutkimuskysymyksiä, menetelmiä sekä tuloksia.
Tutkimushanke toteutettiin monimenetelmäisesti kahden osatutkimuksen avulla. Laadullisessa osatutkimuksessa haastateltiin etäkotihoidossa työskenteleviä työntekijöitä ja esihenkilöitä. Haastatteluaineisto kerättiin kahdesta suuresta kaupungista, joissa etäkotihoitoa oli toteutettu jo useamman vuoden ajan. Määrällinen osatutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena viiden kotihoito-organisaation kaikille kotihoidon työntekijöille ja esihenkilöille. Tulokset osoittavat, että etäkotihoidon esihenkilöt ja työntekijät pitivät etänä annettavaa hoitoa lähtökohtaisesti positiivisena ja asiakasta hyödyttävänä palveluna. Sillä on paikkansa osana ikääntyneiden palveluita.
Työ etäkotihoidossa edellyttää vahvaa ammattiosaamista, organisaation tukea ja toimintakäytänteistä sopimista. Positiivisia vaikutuksia työntekijöiden työhyvinvointiin etäkotihoidolla voi olla erityisesti silloin, kun etäkotihoito toteutetaan keskitetyllä toimintatavalla, jossa työntekijät työskentelevät pelkästään etäkotihoidossa ja tekevät kaikki asiakaskäynnit videoyhteyden kautta. Liialliset tehokkuuden vaatimukset puolestaan uhkaavat työhyvinvointia ja työtyytyväisyyttä.