Digitaalisen ravitsemuspalvelun viestintä ja markkinointi opiskelijoille
Nyberg, Lina (2023)
Nyberg, Lina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121938378
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121938378
Tiivistelmä
Ravitsemukseen liittyvät terveysongelmat ovat tutkimusten perusteella yleisiä opiskelijoiden keskuudessa Suomessa. Kysyntä opiskelijoiden ravitsemuspalveluille on niin suuri, ettei siihen pystytä vastaamaan perinteisillä vastaanottoajoilla ja ryhmävalmennuksella. Sen vuoksi Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiön (YTHS) digitaalinen ravitsemuspalvelu, YTHS Ravitsemus, rakennettiin kaikkia opiskelijoita varten. Terveyspalveluista viestiessä ja niitä markkinoidessa on kuitenkin paljon asioita, joita täytyy ottaa huomioon. Millaisia keinoja ja mitä kanavia kannattaisi käyttää? Millä äänensävyllä terveysviestintää tehdään? Miten osoitetaan luotettavuutta, kun terveyspalvelua viestitään ja markkinoidaan?
Opinnäytetyön tavoite oli selvittää, miten digitaalista ravitsemuspalvelua kannattaisi viestiä ja markkinoida ja miten tällaista palvelua on markkinoitu etenkin opiskelijoille. Koska kyseessä on uusi digitaalinen palvelu, jonka toimintalogiikka on erilainen kuin YTHS:n muissa palveluissa, palvelua piti saada näkyville potentiaalisille käyttäjille viestinnän ja markkinoinnin avulla. Wellness Foundry Holding Oy (Wellness Foundry) toimi opinnäytetyön toimeksiantajana. Wellness Foundry on kehittänyt YTHS:lle opiskelijoille suunnatun digitaalisen YTHS Ravitsemus -palvelun.
Työn teoreettisessa osassa tarkasteltiin markkinoinnin teoriaa, digitaalista markkinointiviestintää ja sosiaalista mediaa koskevaa tieteellistä ja verkkopohjaista kirjallisuutta. Työn empiirinen osa koostui YTHS:n markkinointiraportin ja kvalitatiivisen haastatteluaineiston analyysistä. Tutkimuskysymyksissä markkinointiraportin tietoja täydennettiin haastatteluilla. Haastateltavina olivat YTHS:n viestintätiimin johtaja sekä ravitsemusasiantuntija.
Digitaalisen ravitsemuspalvelun rooli opiskelijoiden ravitsemusohjauksessa voi olla merkittävä ennaltaehkäisyssä erityisesti saavutettavuuden ja oikea-aikaisuuden näkökulmasta. Markkinoinnin muodot ja kanavat tulisi valita niin, että opiskelijoita tavoitetaan mahdollisimman laajasti. Äänensävyn ja kuvamaailman on myös puhuteltava opiskelijoita. YTHS Ravitsemus -palvelun keskeisenä viestintä- ja markkinointityökaluna käytettiin YTHS:n verkkosivuja, mutta palvelusta viestittiin laajasti myös sosiaalisessa mediassa. Kohderyhmän tavoittamisen kannalta viestiminen palvelusta YTHS:n henkilöstölle oli tärkeää, mutta sitä tarvitaan edelleen, jotta palvelua osattaisiin suositella opiskelijoille vastaanottotoiminnassa laajemmin. Markkinoinnissa on vielä kehitettävää, jotta palvelun rooli vastaisi tavoitetta.
Opinnäytetyön tavoite oli selvittää, miten digitaalista ravitsemuspalvelua kannattaisi viestiä ja markkinoida ja miten tällaista palvelua on markkinoitu etenkin opiskelijoille. Koska kyseessä on uusi digitaalinen palvelu, jonka toimintalogiikka on erilainen kuin YTHS:n muissa palveluissa, palvelua piti saada näkyville potentiaalisille käyttäjille viestinnän ja markkinoinnin avulla. Wellness Foundry Holding Oy (Wellness Foundry) toimi opinnäytetyön toimeksiantajana. Wellness Foundry on kehittänyt YTHS:lle opiskelijoille suunnatun digitaalisen YTHS Ravitsemus -palvelun.
Työn teoreettisessa osassa tarkasteltiin markkinoinnin teoriaa, digitaalista markkinointiviestintää ja sosiaalista mediaa koskevaa tieteellistä ja verkkopohjaista kirjallisuutta. Työn empiirinen osa koostui YTHS:n markkinointiraportin ja kvalitatiivisen haastatteluaineiston analyysistä. Tutkimuskysymyksissä markkinointiraportin tietoja täydennettiin haastatteluilla. Haastateltavina olivat YTHS:n viestintätiimin johtaja sekä ravitsemusasiantuntija.
Digitaalisen ravitsemuspalvelun rooli opiskelijoiden ravitsemusohjauksessa voi olla merkittävä ennaltaehkäisyssä erityisesti saavutettavuuden ja oikea-aikaisuuden näkökulmasta. Markkinoinnin muodot ja kanavat tulisi valita niin, että opiskelijoita tavoitetaan mahdollisimman laajasti. Äänensävyn ja kuvamaailman on myös puhuteltava opiskelijoita. YTHS Ravitsemus -palvelun keskeisenä viestintä- ja markkinointityökaluna käytettiin YTHS:n verkkosivuja, mutta palvelusta viestittiin laajasti myös sosiaalisessa mediassa. Kohderyhmän tavoittamisen kannalta viestiminen palvelusta YTHS:n henkilöstölle oli tärkeää, mutta sitä tarvitaan edelleen, jotta palvelua osattaisiin suositella opiskelijoille vastaanottotoiminnassa laajemmin. Markkinoinnissa on vielä kehitettävää, jotta palvelun rooli vastaisi tavoitetta.