Asiakaskysely Eloisan terveysneuvontapisteiden asiakkaille
Karjalainen, Riikka (2023)
Karjalainen, Riikka
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on 
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121938357
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121938357
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää asiakaskyselyn avulla asiakastyytyväisyyttä Etelä-Savon hyvinvointialueen suonensisäisiä huumeita
käyttäville suunnatuissa terveysneuvontapisteissä. Tutkimukseen osallistui
neljä Etelä-Savon hyvinvointialueen alueella toimivaa terveysneuvontapistettä.
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin asiakastyytyväisyyttä liittyen terveysneuvontapisteissä asiointiin, tarjottaviin palveluihin ja tarvikkeisiin. Asiakaskyselyn tulosten avulla Etelä-Savon hyvinvointialue pystyy yhtenäistämään ja monipuolistamaan terveysneuvontapisteiden tarjoamia palveluita ja tarvikkeita.
Asiakaskysely toteutettiin syys-lokakuussa 2023 kvantitatiivisena kyselytutkimuksena kaikissa Etelä-Savon hyvinvointialueen terveysneuvontapisteissä.
Asiakaskysely laadittiin yhdessä tilaajan kanssa vastaamaan heidän tarpeitaan. Kyselylomakkeen luonnin apuna käytettiin Microsoft Forms -ohjelmaa.
Asiakaskyselyssä oli käytössä paperikaavake, joka täytettiin terveysneuvontapisteen käynnin yhteydessä ja palautettiin henkilökunnalle. Vastaaminen tapahtui anonyymisti, eikä asiakkaan tunnistetiedot tai paikkakunta tullut missään vaiheessa esille.
Asiakaskyselystä kertyi vastauksia 31 kappaletta. Saadut vastaukset syötettiin
Microsoft Forms -ohjelmaan, josta saatiin prosenttilukemat vastauksille. Saadusta koosteesta tehtiin kokonaisanalyysi.
Asiakaskyselyiden vastausten perusteella selvisi, että asiakkaat ovat pääosin
tyytyväisiä saamaansa palveluun ja terveysneuvontaan. Asiakaskyselyissä
kävi myös ilmi, että eniten kehittämistä kaipaavat terveysneuvontapisteiden
aukioloajat ja tarvikevalikoima. Tulosten perusteella luotiin kehitysehdotuksia
terveysneuvontapisteille.
Asiasanat: terveysneuvonta, matalan kynnyksen palvelu, asiakaskysely, asiakastyytyväisyys
käyttäville suunnatuissa terveysneuvontapisteissä. Tutkimukseen osallistui
neljä Etelä-Savon hyvinvointialueen alueella toimivaa terveysneuvontapistettä.
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin asiakastyytyväisyyttä liittyen terveysneuvontapisteissä asiointiin, tarjottaviin palveluihin ja tarvikkeisiin. Asiakaskyselyn tulosten avulla Etelä-Savon hyvinvointialue pystyy yhtenäistämään ja monipuolistamaan terveysneuvontapisteiden tarjoamia palveluita ja tarvikkeita.
Asiakaskysely toteutettiin syys-lokakuussa 2023 kvantitatiivisena kyselytutkimuksena kaikissa Etelä-Savon hyvinvointialueen terveysneuvontapisteissä.
Asiakaskysely laadittiin yhdessä tilaajan kanssa vastaamaan heidän tarpeitaan. Kyselylomakkeen luonnin apuna käytettiin Microsoft Forms -ohjelmaa.
Asiakaskyselyssä oli käytössä paperikaavake, joka täytettiin terveysneuvontapisteen käynnin yhteydessä ja palautettiin henkilökunnalle. Vastaaminen tapahtui anonyymisti, eikä asiakkaan tunnistetiedot tai paikkakunta tullut missään vaiheessa esille.
Asiakaskyselystä kertyi vastauksia 31 kappaletta. Saadut vastaukset syötettiin
Microsoft Forms -ohjelmaan, josta saatiin prosenttilukemat vastauksille. Saadusta koosteesta tehtiin kokonaisanalyysi.
Asiakaskyselyiden vastausten perusteella selvisi, että asiakkaat ovat pääosin
tyytyväisiä saamaansa palveluun ja terveysneuvontaan. Asiakaskyselyissä
kävi myös ilmi, että eniten kehittämistä kaipaavat terveysneuvontapisteiden
aukioloajat ja tarvikevalikoima. Tulosten perusteella luotiin kehitysehdotuksia
terveysneuvontapisteille.
Asiasanat: terveysneuvonta, matalan kynnyksen palvelu, asiakaskysely, asiakastyytyväisyys
