Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Seinäjoen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Seinäjoen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Asiakaskokemuksen kehittäminen maatalouskaupassa

Inkinen, Mirva (2023)

 
Avaa tiedosto
Inkinen_Mirva.pdf (911.9Kt)
Lataukset: 


Inkinen, Mirva
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121838184
Tiivistelmä
Maatalousyritysten lukumäärä on vähentynyt 25 % viimeisen 11 vuoden aikana. Maatalouden rakennemuutos aiheuttaa omat haasteensa myös maatalouskaupan toimintaympäristölle. Aiemmin käytössä olleet toimintatavat eivät välttämättä enää olekaan toimivia ja parhaita.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää tämänhetkinen asiakastyytyväisyys maatalouskaupan alalla toimivassa Maatalous Meriläinen Oy:ssä sekä verrata vastauksia kahden vuoden takaisen kyselyn tuloksiin. Lisäksi selvitettiin kuinka asiakkaat kokevat nykyisen palvelun vastaavan tarpeitaan ja kokevatko asiakkaat palvelun laadun tason samoin kuin mitä Maatalous Meriläinen Oy:n henkilökunta. Kyselyn tulosten pohjalta laadittiin kehittämissuunnitelma asiakastyytyväisyyden systemaattiseen kehittämiseen.
Tutkimustyyppi oli kvantitatiivinen tutkimus. Aineisto kerättiin lomakekyselyllä asiakkailta ja henkilökunnalta. Linkki kyselyyn lähetettiin sähköpostitse. Kyselyn kohderyhmäksi valikoituivat lähes samat asiakkaat, joille asiakastyytyväisyyskysely lähetettiin vuonna 2021. Kyselyaineiston tilastollinen käsittely toteutettiin SPSS-ohjelmistolla.
Opinnäytetyön yhteydessä toteutetun kyselyn vastausten keskiarvot ovat nousseet hieman edelliseen kyselyyn verrattuna. Asiakkaat ovat yleisesti tyytyväisempiä kuin aiemmin. Edellisessä kyselyssä useampi asiakas olisi kuitenkin suositellut Maatalous Meriläinen Oy:tä kuin nyt toteutetussa kyselyssä.
Kehittämissuunnitelmassa pohditaan asiakastyytyväisyyskyselyn ja henkilökunnankyselyjen tulosten perusteella erilaisia keinoja kehittää Maatalous Meriläinen Oy:n toimintaa tehokkaammaksi ja paremmin asiakkaiden tarpeita vastaaviksi. Suunnitelmassa pohditaan kehitettävien toimien vaikutusta liikevaihtoon.
Asiakaskokemuksen kehittäminen on pitkäjänteistä työtä, jonka tulokset näkyvät vasta pitkän ajan kuluttua. Yrityksen pitkän aikavälin menestykseen vaikuttaa merkittävästi se, kuinka tyytyväisiä asiakkaita yrityksellä on.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste