Sexualundervisningen i den finländska grundskolan – omfattande eller inte?
Öhman, Maria (2023)
Öhman, Maria
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121938396
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121938396
Tiivistelmä
Syftet med denna litteraturstudie var att genom tidigare forskning kartlägga i vilken grad omfattande sexualundervisning (eng. comprehensive sexual education) används i grundskolan i Finland, och vilka dom möjliga orsakerna är för ifall den uteblir. Sexualitet är en del av alla människor vilket gör sexualundervisningen relevant för alla. Forskning visar att omfattande sexualundervisningen, som rekommenderas av flera globala organisationer (WHO, UNFPA, UNESCO), har stora fördelar och beaktar olika aspekter av ämnet på ett holistiskt sätt. För att få svar på studiens frågeställning gjordes en scoping review där material analyserades med hjälp av en kvalitativ innehållsanalys. Detta resulterade i fyra överkategorier och tolv underkategorier som är i växelverkan med varandra och tillsammans utgör den existerande sexualundervisningen i grundskolan.
Resultatet av denna studie visar att trots att sexualundervisningen i global jämförelse anses vara omfattande i Finland, upplevs den inte så av elever eller lärare. Hinder som identifierades var bland annat skolans sexuella- och könsnormer, värderingar i samhället, tidsbrist, stora heterogena klasser och kunskapsbrist hos läraren. För att avlägsna hindren borde lärare vidareutbildas systematisk inom temat, undervisningsmaterial och skolans fysiska miljö borde ses över för att främja diversitet, barn och unga bör få delta i utformandet av undervisningen genom att man lyssnar till vad dom egentligen vill och behöver information om, samt behöver man se över hur man mäter sexualhälsa inom befolkningen.
Genom att identifiera hindren kan man arbeta för att avlägsna dem. Strukturerna för en högkvalitativ sexualundervisning finns men utnyttjas för tillfället inte till sin fulla potential.
Resultatet av denna studie visar att trots att sexualundervisningen i global jämförelse anses vara omfattande i Finland, upplevs den inte så av elever eller lärare. Hinder som identifierades var bland annat skolans sexuella- och könsnormer, värderingar i samhället, tidsbrist, stora heterogena klasser och kunskapsbrist hos läraren. För att avlägsna hindren borde lärare vidareutbildas systematisk inom temat, undervisningsmaterial och skolans fysiska miljö borde ses över för att främja diversitet, barn och unga bör få delta i utformandet av undervisningen genom att man lyssnar till vad dom egentligen vill och behöver information om, samt behöver man se över hur man mäter sexualhälsa inom befolkningen.
Genom att identifiera hindren kan man arbeta för att avlägsna dem. Strukturerna för en högkvalitativ sexualundervisning finns men utnyttjas för tillfället inte till sin fulla potential.