Levy-yhtiön rooli artistibrändin kaupalli- sessa menestyksessä 2020-luvulla
Virkkala, Aaro (2023)
Virkkala, Aaro
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121938399
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121938399
Tiivistelmä
Tutkielman tavoitteena on selvittää levy-yhtiön rooli musiikkialan arvoketjussa nykypäivänä. Levy-yhtiön rooli herättää kysymyksiä itsenäisen julkaisutoiminnan ja musiikkituotannon muuttuessa entistä saavutetta- vammaksi, sillä tämän myötä myös itsenäisen musiikin markkinaosuus kasvaa. Opinnäytetyössä käsitellään artistin kaupalliseen menestykseen johtavia avaintekijöitä, sekä minkälaista lisäarvoa levy-yhtiö voi tarjota artistibrändille. Näiden ohessa perehdytään myös levy-yhtiötoiminnan tulevaisuuteen ja kehityskohteisiin. Tutkimusotteena on laadullinen, eli kvalitatiivinen tutkimus, ja menetelmänä puolistrukturoitu haastattelu- tutkimus. Tuloksena syntyy uutta informaatiota musiikkialan rakenteista, artistibrändin menestyksen avain- tekijöistä, sekä SWOT-analyysi. Tutkielman johtopäätös on levy-yhtiön olevan edelleen tärkeä pala musiik- kialan arvoketjua, vaikka rooli onkin muuttunut, ja tulee muuttumaan alan kehityksen mukana.