Turvallisen työkulttuurin johtaminen sosiaali- ja terveysalalla
Immonen, Jenny (2023)
Immonen, Jenny
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121938327
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121938327
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin kiinnostuksesta tutkia työkulttuuria johtamisen näkökulmasta ja tiedosta asiakasväkivallan lisääntyneen sosiaali- ja terveysalalla. Opinnäytetyö on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus Keski-Suomen hyvinvointialueen kotihoitoon. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa kotihoidon työturvallisuudesta, uhkaavien väkivaltatilanteiden ennakoimisesta, sekä turvallisesta työkulttuurista, ja miten johtamisella voidaan näihin vaikuttaa. Opinnäytetyössä pohditaan itsensä johtamista, ja sen kautta nostetaan palvelevan johtamisen näkökulma osaksi turvallista työkulttuuria. Opinnäytetyössä tarkastellaan työkulttuuria, sekä millaisia vaikutuksia sillä on työntekijän turvallisuuden tunteeseen työssä. Opinnäytetyössä perehdytään työturvallisuuteen niin työnantajan, esihenkilön kuin työntekijän näkökulmasta, teoriassa peilataan työturvallisuusvastuita ja velvollisuuksia.
Laadullisen tutkimuksen tutkimusmenetelminä käytettiin menetelmätriangulaatiota, jotta tutkittavasta asiasta saatiin kattavasti tietoa eri näkökulmista. Tutkimusaineisto kerättiin kyselytutkimuksen ja ryhmähaastattelun avulla. Kahden eri tutkimusmenetelmän käyttö paransi tutkimuksen luotettavuutta. Tutkimukseen osallistui kolme kotihoitoaluetta Keski-Suomen hyvinvointialueelta. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat kotihoidon hoitohenkilöstö: lähihoitajat, kodinhoitajat, hoiva-avustajat, sairaanhoitajat ja terveydenhoitajat, sekä esi-henkilöasemassa olevat palveluvastaavat.
Tutkimustulosten mukaan turvallisessa työkulttuurissa korostui työn huolellinen suunnittelu, tiedonkulku, konkreettiset turvakeinot asiakaskäynneillä, työyhteisön tuki ja toimintaohjeet sekä johtaminen. Esihenkilön odotettiin varmistavan, että yksikössä on turvallista työskennellä. Uhkaavien väkivaltatilanteiden ennakoimiseksi tiedonkulkua kotihoidossa varmistettiin monin eri tavoin. Tiedonkulun varmistamisessa korostui esihenkilön rooli ja käyntitietojen ajantasaisuus toiminnanohjauksen optimointijärjestelmässä. Henkilöstön osaamista toimia uhkaavissa väkivaltatilanteissa varmistetaan ohjeilla, koulutuksella ja tiedonkululla. Tutkimuksen perusteella saatiin tärkeitä huomioita turvallisen työkulttuurin merkityksestä kotihoitoyksiköiden työturvallisuudelle ja työhyvinvoinnille. Turvallisella työkulttuurilla voidaan olettaa olevan merkitystä myös uhkaavien väkivaltatilanteiden ennakoimiseen.
Avainsanat (asiasanat)
Turvallinen työkulttuuri, johtaminen, työturvallisuus, asiakasväkivalta The idea for the final thesis came from the author’s interest in work culture and the knowledge that customer violence has increased in the social and health sectors. The thesis was done as a qualitative study of home care in the welfare region of Central Finland. The thesis aimed to produce information about home care work safety and a safe work culture, and how management can influence these topics. The research provides important information about the occupational safety of home care in the welfare region of Central Finland. Self-management is considered in the thesis, and through it, the perspective of serving management is raised as part of a safe work culture. In the thesis, work culture is examined and considered, as well as the effects it has on the employee’s sense of safety at work. The thesis examines occupational safety from the point of view of the employer, supervisor, and employee, and theoretically reflects occupational safety responsibilities and obligations.
In qualitative research, the triangulation method was used to get comprehensive information about the researched issue from different perspectives. The research material was collected using a survey and a group interview to get as much information as possible about the research topic. The use of two research methods improved the reliability of the research. Three home care areas from the welfare region of Central Finland participated in the study. The target group of the research was home care nursing staff: community nurses, home nurses, care assistants, nurses, public health nurses, and a supervisor of the unit.
According to the research results, a safe work culture emphasizes careful work planning, information flow, concrete safety measures during customer visits, support from the work community and operational guidelines, and management. To anticipate threatening situations of violence, the flow of information in-home care was secured in many ways. In ensuring the flow of information, the role of the supervisor and the up-to-dateness of visit information in the operational control optimization system, from which employees receive information about customer visits and their content on their work phones, were emphasized. The personnel’s ability to act in threatening situations of violence is ensured by instructions, training, and information flow, according to the research results. Based on the research, important observations were made about the importance of a safe work culture for the occupational safety and well-being of home care units. A safe work culture can also be assumed to be important for anticipating threatening situations of violence.
Keywords/tags (subjects)
Safe work culture, management, occupational safety, customer violence
Laadullisen tutkimuksen tutkimusmenetelminä käytettiin menetelmätriangulaatiota, jotta tutkittavasta asiasta saatiin kattavasti tietoa eri näkökulmista. Tutkimusaineisto kerättiin kyselytutkimuksen ja ryhmähaastattelun avulla. Kahden eri tutkimusmenetelmän käyttö paransi tutkimuksen luotettavuutta. Tutkimukseen osallistui kolme kotihoitoaluetta Keski-Suomen hyvinvointialueelta. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat kotihoidon hoitohenkilöstö: lähihoitajat, kodinhoitajat, hoiva-avustajat, sairaanhoitajat ja terveydenhoitajat, sekä esi-henkilöasemassa olevat palveluvastaavat.
Tutkimustulosten mukaan turvallisessa työkulttuurissa korostui työn huolellinen suunnittelu, tiedonkulku, konkreettiset turvakeinot asiakaskäynneillä, työyhteisön tuki ja toimintaohjeet sekä johtaminen. Esihenkilön odotettiin varmistavan, että yksikössä on turvallista työskennellä. Uhkaavien väkivaltatilanteiden ennakoimiseksi tiedonkulkua kotihoidossa varmistettiin monin eri tavoin. Tiedonkulun varmistamisessa korostui esihenkilön rooli ja käyntitietojen ajantasaisuus toiminnanohjauksen optimointijärjestelmässä. Henkilöstön osaamista toimia uhkaavissa väkivaltatilanteissa varmistetaan ohjeilla, koulutuksella ja tiedonkululla. Tutkimuksen perusteella saatiin tärkeitä huomioita turvallisen työkulttuurin merkityksestä kotihoitoyksiköiden työturvallisuudelle ja työhyvinvoinnille. Turvallisella työkulttuurilla voidaan olettaa olevan merkitystä myös uhkaavien väkivaltatilanteiden ennakoimiseen.
Avainsanat (asiasanat)
Turvallinen työkulttuuri, johtaminen, työturvallisuus, asiakasväkivalta
In qualitative research, the triangulation method was used to get comprehensive information about the researched issue from different perspectives. The research material was collected using a survey and a group interview to get as much information as possible about the research topic. The use of two research methods improved the reliability of the research. Three home care areas from the welfare region of Central Finland participated in the study. The target group of the research was home care nursing staff: community nurses, home nurses, care assistants, nurses, public health nurses, and a supervisor of the unit.
According to the research results, a safe work culture emphasizes careful work planning, information flow, concrete safety measures during customer visits, support from the work community and operational guidelines, and management. To anticipate threatening situations of violence, the flow of information in-home care was secured in many ways. In ensuring the flow of information, the role of the supervisor and the up-to-dateness of visit information in the operational control optimization system, from which employees receive information about customer visits and their content on their work phones, were emphasized. The personnel’s ability to act in threatening situations of violence is ensured by instructions, training, and information flow, according to the research results. Based on the research, important observations were made about the importance of a safe work culture for the occupational safety and well-being of home care units. A safe work culture can also be assumed to be important for anticipating threatening situations of violence.
Keywords/tags (subjects)
Safe work culture, management, occupational safety, customer violence
