Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kartläggning och utvärdering av förpackningstjänster : en fallstudie

Halen, Emilia (2023)

 
Avaa tiedosto
Halen_Emilia.pdf (1013.Kt)
Lataukset: 


Halen, Emilia
2023
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121938529
Tiivistelmä
Under de senaste åren har uppdragsgivarens verksamhet vuxit och därmed har kundbasen blivit bredare och allt fler av kunderna har verksamhet i olika europeiska länder. För tillfället erbjuder företaget en förpackningstjänst till kunder som fysiskt befinner sig i Finland men nu vill företaget också erbjuda förpackningstjänsten i andra europeiska länder. Syftet med studien var att kartlägga, analysera och sedan utvärdera förpackningstjänster för IT-utrustning inom ramen för cirkulär ekonomi. Forskingsfrågorna i denna studie var: ”Vilka är kriterierna för förpackningstjänsten?”, ”Finns det logistikföretag som erbjuder en tjänst som uppfyller kriterierna?” och ”Ifall inget lämpligt företag hittas, vilka är orsakerna?”, av vilka det fokuseras på den första och den sista forskningsfrågan, eftersom en lämplig tjänsteleverantör inte hittades. Huvudteorierna i studien var cirkulär ekonomi, förpackningar och förpackningstjänster. Forskningsmetoden var aktionsforskning. Forskningdatan insamlades med hjälp av kvalitativa intervjuer som sedan analyserades tematiskt. Slutresultatet av kartläggningen blev, att den inte hittades en lämplig leverantör för förpackningstjänsten som skulle motsvara företagets krav. Detta kan bero på flera olika orsaker, faktorer som forskaren kan påverka och faktorer som inte kan påverkas. Orsakerna till att ett lämpligt företag inte hittades, kunde vara bl.a. att metoden och tidpunkten för kommunikationen var fel, mottagaren kunde ha upplevt att formuleringen av meddelandet var otydligt eller så borde man ha försökt få kontakt på leverantörer flera gånger. Orsaken kan också vara den dåliga synligheten och nåbarheten av leverantörerna. Andra orsaker kan vara uppdragsgivarens krav på tjänsten, det att uppdragsgivaren är en ny aktör inom sitt område och att marknaden ännu är liten och därför kan behovet på tjänsten inte förutsägas. Med hjälp av de identifierade orsakerna kan företaget ta lärdom av studien vid eventuell fortsätttning av framtida kartläggning.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste