COVID-19 pandemian vaikutus yrityskulttuureihin
Kämäräinen, Jenni (2023)
Kämäräinen, Jenni
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121938503
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121938503
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyöntavoitteena on saada lukija ymmärtämään yrityskulttuuria ja sen merkitystä paremmin. Tavoitteena on saada lukija oivaltamaan yrityskulttuurin muutokseen tarvittavat ominaisuudet sekä saada ajattelemaan muutoksen mahdollisuutta oman toiminnan kannalta. Lisäksi tavoitteena on tuoda esille COVID-19 pandemian vaikutukset yrityskulttuureihin.
Opinnäytetyössä on käytetty menetelmänä kirjallisuuskatsausta, jonka avulla on löydetty jo olemassa olevasta tiedosta yrityskulttuurin ominaisuudet ja koronan vaikutukset yrityskulttuureihin. Kirjallisuuskatsauksen tuloksena todettiin, että COVID-19 pandemialla on ollut vaikutusta yrityskulttuureihin ja sen teemoihin.
Yrityskulttuuri on laaja-alainen käsite, jonka ymmärtäminen on kuitenkin yrityksen menestyksen kannalta tärkeää. Kulttuuri muodostuu tietyn ryhmän vuorovaikutuksesta ja heidän ratkaistaessa sisäisiä ja ulkoisia ongelmia yhdessä. Ongelmia ratkaistaessa ryhmä rakentaa käsitystään ympäröivästä maailmasta ja heidän paikkaansa siinä. Kulttuurin muodostumiseen vaikuttaa menneisyys, nykyhetki ja tulevaisuus. Ympäristöllä on merkittävä vaikutus yrityskulttuurin muodostumiseen. Johtajien vastuulla on pystyttävä ohjaamaan ryhmän käyttäytymistä ympäristön vaatimissa olosuhteissa.
COVID-19 pandemia on viimevuosina ollut pinnalla oleva ilmiö, joka on vaikuttanut yritysten nykyhetkeen laajalti. Pandemialla on ollut sekä taloudellisia että sosiaalisia vaikutuksia. Pandemian seurauksesta yritykset ovat joutuneet muuttamaan toimintamallejaan äkillisesti. COVID-19 on vaikuttanut yritysten ajatteluun siitä, millaisena he näkevät itsensä tulevaisuudessa. Yritysten on pystyttävä luomaan uusi identiteetti nykyiseen maailmaan nähden ja muuttamaan kulttuurillisia piirteitä pysyäkseen ympäristönsä muutosten mukana. The purpose of this thesis is to make the reader understand company culture and its meaning better. The goal is to get the reader to understand the characteristics necessary for a change in company culture and get them to think about the possibility of change in terms of their own actions. In addition, the goal is to highlight the effects of COVID-19 pandemic on company cultures.
The method used in this thesis is literature review which has helped to find from the already existing knowledge the characteristics of company culture and the effects of COVID-19 on company cultures. As a result of the literature review and in the conclusion this paper shows that the COVID-19-pandemic has had an impact on corporate cultures and its themes.
Company culture is a wider-ranging concept, but it is important to understand because it effects on company’s success. The culture is formed by the interaction of certain group and when they solve internal and external problems together. By solving problems, the group is forming understanding of the surrounding world and their place in it. The formation of culture is influenced by the past, present and future. The environment has a significant impact on the formation of company culture. Leaders must be able to guide the group behavior in the conditions required by the environment.
In the recent years, the COVID-19-pandemic has been a surface phenomenon that has widely affected companies’ present performance. The pandemic has had both an economic and social effects. As a result of the pandemic, companies have had to change their operating business models suddenly. COVID-19 has affected on how companies think and see themselves in the future. Companies must be able to create a new identity in relation to the current world and change cultural characteristics to keep up whit the changing environment.
Opinnäytetyössä on käytetty menetelmänä kirjallisuuskatsausta, jonka avulla on löydetty jo olemassa olevasta tiedosta yrityskulttuurin ominaisuudet ja koronan vaikutukset yrityskulttuureihin. Kirjallisuuskatsauksen tuloksena todettiin, että COVID-19 pandemialla on ollut vaikutusta yrityskulttuureihin ja sen teemoihin.
Yrityskulttuuri on laaja-alainen käsite, jonka ymmärtäminen on kuitenkin yrityksen menestyksen kannalta tärkeää. Kulttuuri muodostuu tietyn ryhmän vuorovaikutuksesta ja heidän ratkaistaessa sisäisiä ja ulkoisia ongelmia yhdessä. Ongelmia ratkaistaessa ryhmä rakentaa käsitystään ympäröivästä maailmasta ja heidän paikkaansa siinä. Kulttuurin muodostumiseen vaikuttaa menneisyys, nykyhetki ja tulevaisuus. Ympäristöllä on merkittävä vaikutus yrityskulttuurin muodostumiseen. Johtajien vastuulla on pystyttävä ohjaamaan ryhmän käyttäytymistä ympäristön vaatimissa olosuhteissa.
COVID-19 pandemia on viimevuosina ollut pinnalla oleva ilmiö, joka on vaikuttanut yritysten nykyhetkeen laajalti. Pandemialla on ollut sekä taloudellisia että sosiaalisia vaikutuksia. Pandemian seurauksesta yritykset ovat joutuneet muuttamaan toimintamallejaan äkillisesti. COVID-19 on vaikuttanut yritysten ajatteluun siitä, millaisena he näkevät itsensä tulevaisuudessa. Yritysten on pystyttävä luomaan uusi identiteetti nykyiseen maailmaan nähden ja muuttamaan kulttuurillisia piirteitä pysyäkseen ympäristönsä muutosten mukana.
The method used in this thesis is literature review which has helped to find from the already existing knowledge the characteristics of company culture and the effects of COVID-19 on company cultures. As a result of the literature review and in the conclusion this paper shows that the COVID-19-pandemic has had an impact on corporate cultures and its themes.
Company culture is a wider-ranging concept, but it is important to understand because it effects on company’s success. The culture is formed by the interaction of certain group and when they solve internal and external problems together. By solving problems, the group is forming understanding of the surrounding world and their place in it. The formation of culture is influenced by the past, present and future. The environment has a significant impact on the formation of company culture. Leaders must be able to guide the group behavior in the conditions required by the environment.
In the recent years, the COVID-19-pandemic has been a surface phenomenon that has widely affected companies’ present performance. The pandemic has had both an economic and social effects. As a result of the pandemic, companies have had to change their operating business models suddenly. COVID-19 has affected on how companies think and see themselves in the future. Companies must be able to create a new identity in relation to the current world and change cultural characteristics to keep up whit the changing environment.
