Mieltymykset kilpailullisissa taistelupeleissä
Tiainen, Arttu (2023)
Tiainen, Arttu
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121938515
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121938515
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selkeyttää prioriteetteja kilpailullisten taistelupelien suunnittelussa ja kehityksessä. Tutkimuspohjaisen opinnäytetyön sisältö kuvaa aluksi lukijalle taistelupelien yleistä määritelmää ja antaa esimerkin taistelupelistä. Työssä kuvataan myös lyhyesti kilpailullisten taistelupelien historiaa ja mitä muutoksia on tapahtunut ajan kuluessa. Opinnäytetyössä luotiin tutkimusta varten sähköinen kyselylomake, joka jaettiin suomalaisen taistelupelien pelaajien yhteisössä. Tutkimuksessa mitattiin, kuinka tärkeinä tutkimukseen osallistuneet pitivät eri taistelupelien elementtejä ja ominaisuuksia. Tutkimuksen toisena tavoitteena oli toimia pohjana tuleville tutkimuksille. Opinnäytetyössä kuvaillaan kyselyssä esiintyvät ominaisuudet ja elementit.
Tutkimuksen tuloksissa esiintyi useita selkeitä enemmistön mieltymyksiä taistelupelien elementteihin ja ominaisuuksiin. Tutkimustuloksien pohjalta käytiin pohdintaa ja katsottiin, onko mahdollista vähentää työmäärää pelikehityksessä osa-alueilta, joilla sitä ei tarvita tai nähdä tehokkaaksi. Pohdinnassa ilmeni usean eri osa-alueen kohdalla, että useiden nykypäivän taistelupelien toteutuksissa ja ylläpidossa on ollut puutteita, joidenka vuoksi pelien kilpailullisuus on kärsinyt ja pelien kehittäjät ovat joutuneet korjaamaan noita puutteita jälkikäteen. Jos osa-alueet huomioidaan riittävän hyvin pelien suunnitteluvaiheessa, on mahdollista vähentää kokonaistyömäärää.
Tutkimuksen tuloksissa esiintyi useita selkeitä enemmistön mieltymyksiä taistelupelien elementteihin ja ominaisuuksiin. Tutkimustuloksien pohjalta käytiin pohdintaa ja katsottiin, onko mahdollista vähentää työmäärää pelikehityksessä osa-alueilta, joilla sitä ei tarvita tai nähdä tehokkaaksi. Pohdinnassa ilmeni usean eri osa-alueen kohdalla, että useiden nykypäivän taistelupelien toteutuksissa ja ylläpidossa on ollut puutteita, joidenka vuoksi pelien kilpailullisuus on kärsinyt ja pelien kehittäjät ovat joutuneet korjaamaan noita puutteita jälkikäteen. Jos osa-alueet huomioidaan riittävän hyvin pelien suunnitteluvaiheessa, on mahdollista vähentää kokonaistyömäärää.