Marknadsföring av en musikteater : En marknadsplan för musikteatern "Ön"
Ekholm, Sofia (2014)
Ekholm, Sofia
Yrkeshögskolan Novia
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111315578
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111315578
Tiivistelmä
Syftet med det här examensarbetet är att planera och utveckla en marknadsplan för en musikteater. Det här är ett handlingsbaserat arbete och beskriver hur den nyskrivna musikteatern ”Ön” på Kimitoön kommer att marknadsföras. Som uppdragsgivare fungerade Solveig Fribergm, som är kultursekreterare i Kimitoöns kommun. För att veta vad som behöver göras för att musikteaterns marknadsföring ska lyckas är det viktigt att göra en analys av marknaden och att målen med musikteatern framkommer. Eftersom jag kommer att jobba som producent för ”Ön” är det här ett underlag för hur jag kommer att marknadsföra musikteatern, som är ett av mina ansvarsområden i rollen som producent.
Den teoretiska referensramen behandlar litteratur om marknadsföring av evenemang och teater samt teori om marknadsplanering. Som en del av teorin har också personlig kommunikation med uppdragsgivaren använts i och med att det inte finns information om ”Ön” någon annanstans.
Resultatet av arbetet kommer att användas som ett underlag, inte bara för producenten, utan också för de andra i arbetsgruppen för musikteatern. Förutom att det finns en analys av marknaden i det här arbetet har också musikteaterns styrkor och svagheter analyserats, för att man i ett senare skede lätt ska kunna se om något med musikteatern bör förbättras. The aim with this bachelor’s thesis is to plan and develop a marketing plan for a musical theatre. This is a functional thesis and describes how the musical theatre “Ön”, which is a new written play, will be marketed. The commissioner was Solveig Friberg, who is cultural secretary on Kimito Island. To see what needs to be done so the marketing for the musical theatre will succeed, it is important to do a market analysis and to have clearly identified goals. Since I will work as a producer for “Ön”, this will work as a guide for how I will market the musical theatre, which is one of the producers responsibilities.
The theoretical parts of the thesis deals with literature on marketing for event and theatre, as well as theory marketing planning. Since there is no information about “Ön” to be found, I have also had personal communication with the commissioner as a part of the theory.
The result will be used as a guide, not only for the producer, but also for the other persons who works with the musical theatre. In addition to a market analysis in this thesis, the strengths and the weaknesses have also been analyzed to later easily see if the musical theatre needs improvement.
Den teoretiska referensramen behandlar litteratur om marknadsföring av evenemang och teater samt teori om marknadsplanering. Som en del av teorin har också personlig kommunikation med uppdragsgivaren använts i och med att det inte finns information om ”Ön” någon annanstans.
Resultatet av arbetet kommer att användas som ett underlag, inte bara för producenten, utan också för de andra i arbetsgruppen för musikteatern. Förutom att det finns en analys av marknaden i det här arbetet har också musikteaterns styrkor och svagheter analyserats, för att man i ett senare skede lätt ska kunna se om något med musikteatern bör förbättras.
The theoretical parts of the thesis deals with literature on marketing for event and theatre, as well as theory marketing planning. Since there is no information about “Ön” to be found, I have also had personal communication with the commissioner as a part of the theory.
The result will be used as a guide, not only for the producer, but also for the other persons who works with the musical theatre. In addition to a market analysis in this thesis, the strengths and the weaknesses have also been analyzed to later easily see if the musical theatre needs improvement.