Sosiaalisen median hyödyntäminen hankkeessa orgaanisesti : Toiminnallinen opinnäytetyö Veto- ja pitovoimaa kotihoitoon, ESR-hankkeelle
Leppäniemi, Pia (2023)
Leppäniemi, Pia
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023122038741
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023122038741
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda Veto- ja pitovoimaa kotihoitoon-hankkeelle sosiaalisen median tilit orgaanisesti, eli ilman maksettua mainontaa sekä tavoittaa niiden kautta hankkeen kohderyhmää ja saada hankkeen ääntä kuuluville. Opinnäytetyöraportti nivoo yhteen teoriataustaa sosiaalisen median käytöstä orgaanisesti ja sen hyödyistä hankkeelle ja sisältää kuvauksen sosiaalisen median sivujen suunnittelu sekä toteutusvaiheista.
Opinnäytetyössäni hyödynnettiin määrällisiä tutkimusmenetelmiä, keräämällä hankkeen sosiaalisen median sivujen kautta kävijätietoja, julkaisujen tykkäysten- sekä postausten jakomääriä. Instagram tarinoissa jaettujen kyselyjen avulla kerättiin tietoa seuraajilta kotihoidossa työskentelyn mielekkyydestä ja innostettiin seuraajia vuorovaikutukseen hankkeen kanssa.
Opinnäytetyössäni keräämäni, hankkeen sosiaalisesta mediasta saatujen koontitietojen perusteella hankkeelle olevan mahdollista käyttää sosiaalista mediaa, ilman maksettua mainontaa ja siitä huolimatta kerätä kahdella sosiaalisen median alustalla yhteensä 408 henkilön seuraajakunta ja näin rakentaa hankkeelle näkyvyyttä.
Opinnäytetyöni tarjoaa käytännön esimerkkien avulla ehdotuksia orgaanisen näkyvyyden hyödyntämiseen sosiaalisen median sivuilla, sosiaali- ja terveysalan hankkeille, niiden tavoitellessa omaa kohderyhmäänsä sosiaalista mediaa apuna käyttäen.
Opinnäytetyössäni hyödynnettiin määrällisiä tutkimusmenetelmiä, keräämällä hankkeen sosiaalisen median sivujen kautta kävijätietoja, julkaisujen tykkäysten- sekä postausten jakomääriä. Instagram tarinoissa jaettujen kyselyjen avulla kerättiin tietoa seuraajilta kotihoidossa työskentelyn mielekkyydestä ja innostettiin seuraajia vuorovaikutukseen hankkeen kanssa.
Opinnäytetyössäni keräämäni, hankkeen sosiaalisesta mediasta saatujen koontitietojen perusteella hankkeelle olevan mahdollista käyttää sosiaalista mediaa, ilman maksettua mainontaa ja siitä huolimatta kerätä kahdella sosiaalisen median alustalla yhteensä 408 henkilön seuraajakunta ja näin rakentaa hankkeelle näkyvyyttä.
Opinnäytetyöni tarjoaa käytännön esimerkkien avulla ehdotuksia orgaanisen näkyvyyden hyödyntämiseen sosiaalisen median sivuilla, sosiaali- ja terveysalan hankkeille, niiden tavoitellessa omaa kohderyhmäänsä sosiaalista mediaa apuna käyttäen.