Sportturism i Helsingfors. Hur marknadsförs Helsinki City Running Day?
Svartström, Ronny (2023)
Svartström, Ronny
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023122038742
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023122038742
Tiivistelmä
Detta lärdomsprov handlar om Sportturism i Helsingfors, och hur evenemanget ”Helsinki City Running Day” marknadsförs. Undersökningsfrågorna som arbetet svarar på är ”Hur marknadsförs sportevenemang inom Helsingfors?” och ”Vilka marknadsföringsstrategier är lämpliga för att locka besökare?”. Syftet med arbetet är att utreda evenemanget Helsinki City Running Day (HCRD) och hurdana marknadsföringsstrategier de använder för att locka människor att delta i evenemanget. Arbetet avgränsas till att endast undersöka hur HCRD marknadsför sitt evenemang, inga jämförelser till andra sportevenemang inom Helsingfors görs.
Den teoretiska referensramen är uppdelad i sju huvudrubriker och behandlar tidigare studier inom sportturism samt marknadsföring av den. Undersökningen är uppbyggd som en skrivbordsundersökning, med dokument som datakälla. Skrivbordsundersökning är en kvalitativ forskningsmetod som innebär insamling och analysering av sekundärdata, som i denna undersökning är dokument hittade på internet och sociala medier, med relevanta sökord. Data som har insamlats segmenteras i tre olika segment; inlägg som marknadsför ett kommande evenemang, inlägg som marknadsför evenemang som pågår, och inlägg som marknadsför evenemanget efter att det har ägt rum. Resultatet redovisar att HCRD marknadsför sitt evenemang på sociala medier, både med inlägg på sina profiler och annonsering på Instagram, vilka är effektiva sätt att marknadsföra i den digitala tidsåldern. De använder sig ofta av konsumentgenererat innehåll för att maximera sin räckvidd med hjälp av elektronisk word-of-mouth (EWOM) och genom att skapa en känsla av gemenskap med sina följare.
Den teoretiska referensramen är uppdelad i sju huvudrubriker och behandlar tidigare studier inom sportturism samt marknadsföring av den. Undersökningen är uppbyggd som en skrivbordsundersökning, med dokument som datakälla. Skrivbordsundersökning är en kvalitativ forskningsmetod som innebär insamling och analysering av sekundärdata, som i denna undersökning är dokument hittade på internet och sociala medier, med relevanta sökord. Data som har insamlats segmenteras i tre olika segment; inlägg som marknadsför ett kommande evenemang, inlägg som marknadsför evenemang som pågår, och inlägg som marknadsför evenemanget efter att det har ägt rum. Resultatet redovisar att HCRD marknadsför sitt evenemang på sociala medier, både med inlägg på sina profiler och annonsering på Instagram, vilka är effektiva sätt att marknadsföra i den digitala tidsåldern. De använder sig ofta av konsumentgenererat innehåll för att maximera sin räckvidd med hjälp av elektronisk word-of-mouth (EWOM) och genom att skapa en känsla av gemenskap med sina följare.