Yhteistyön kehittäminen huoltajan näkökulmasta varhaiskasvatuksessa : työväline arjen avuksi
Valtanen, Pauliina (2023)
Valtanen, Pauliina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023122038669
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023122038669
Tiivistelmä
Tutkimuksellisen kehittämistyöni tavoitteena oli tuoda esiin mitä vanhemmat toivovat kasvattajilta, mitä on nykypäivän kasvatusyhteistyö. Tavoitteena myös, kokevatko vanhemmat saavansa äänensä kuuluviin varhaiskasvatuksessa sekä miten varhaiskasvatus voisi entistä paremmin tukea huoltajia vanhemmuudessaan. Kehittämistyöni tarkoitus oli kehittää työväline, jonka avulla huoltajat saavat tuotua näkemyksensä entistä paremmin varhaiskasvattajien tietoon. Tarkoitus oli myös lisätä työvälineen kautta varhaiskasvattajien tietämystä perheestä ja heidän tilanteestaan. Näin yhteistyö on hedelmällisempää ja vanhemmuuden kuin myös lapsen tukeminen selkeytyy.
Kehittämistyöni toteutus tapahtui tutkimuksellisena kehittämistyönä, ja samalla artikkeliopinnäytetyönä. Artikkeli löytyy osoitteesta https://urm.fi/URN:ISBN:978-951-633-399-4. Tämä raportti on kokonaiskuvaus tutkimuksellisesta opinnäytetyöstä opinnäytetyöraporttina. Tutkimuksellista kehittämistyötä lähestyttiin toimintatutkimuksen näkökulmasta. Aktiivisina osallisina olivat käytännön tekijät, työyhteisöni varhaiskasvatuksen opettajat. He tekevät käytännön varhaiskasvatustyötä ja osallistuivat työvälineen kehittämiseen. Kehittämisprosessini rakentui yhteistyöhön työyhteisöni varhaiskasvatuksen opettajien kanssa käytyihin pedagogisiin palavereihin, joissa koimme tärkeäksi vanhemmuuden tukemisen. Toimitin huoltajille sähköisesti kyselylomakkeen, jonka vastausten sekä pedagogisten palaverien pohjalta kehitimme työvälineen arjen avuksi. Teoreettisen viitekehyksen muodostivat kasvatusyhteistyö, vanhemmuus ja varhaiskasvatussuunnitelman perusteet. Nämä toimivat myös työni rajaavina elementteinä.
Kyselyllä kartoitettiin vanhempien ajatuksia ja näkemyksiä arjen tilanteisiin, tulevatko he kohdatuksi varhaiskasvattajien toimesta sekä vanhemmuuden tukemiseen liittyviä ajatuksia. Kyselytulosten perusteella suurin osa oli tyytyväisiä varhaiskasvatuksen toimintaan. Kyselyn pohjalta tehtyä työvälinettä on mahdollista käyttää arjen työn tukena.
Työvälinettä on mahdollista käyttää arjen tukena. Sen voi antaa vanhemmalle tutustuttavaksi, toimittaa sähköisesti tai käyttää osana lapsen varhaiskasvatussuunnitelman laadintaa. Työväline antaa sekä vanhemmalle että varhaiskasvatuksen opettajalle väylän ottaa ehkä hankalatkin asiat puheeksi. Työvälinettä voidaan myös tarpeen mukaan muokata myös vaihtuville teemoille.
Kehittämistyöni toteutus tapahtui tutkimuksellisena kehittämistyönä, ja samalla artikkeliopinnäytetyönä. Artikkeli löytyy osoitteesta https://urm.fi/URN:ISBN:978-951-633-399-4. Tämä raportti on kokonaiskuvaus tutkimuksellisesta opinnäytetyöstä opinnäytetyöraporttina. Tutkimuksellista kehittämistyötä lähestyttiin toimintatutkimuksen näkökulmasta. Aktiivisina osallisina olivat käytännön tekijät, työyhteisöni varhaiskasvatuksen opettajat. He tekevät käytännön varhaiskasvatustyötä ja osallistuivat työvälineen kehittämiseen. Kehittämisprosessini rakentui yhteistyöhön työyhteisöni varhaiskasvatuksen opettajien kanssa käytyihin pedagogisiin palavereihin, joissa koimme tärkeäksi vanhemmuuden tukemisen. Toimitin huoltajille sähköisesti kyselylomakkeen, jonka vastausten sekä pedagogisten palaverien pohjalta kehitimme työvälineen arjen avuksi. Teoreettisen viitekehyksen muodostivat kasvatusyhteistyö, vanhemmuus ja varhaiskasvatussuunnitelman perusteet. Nämä toimivat myös työni rajaavina elementteinä.
Kyselyllä kartoitettiin vanhempien ajatuksia ja näkemyksiä arjen tilanteisiin, tulevatko he kohdatuksi varhaiskasvattajien toimesta sekä vanhemmuuden tukemiseen liittyviä ajatuksia. Kyselytulosten perusteella suurin osa oli tyytyväisiä varhaiskasvatuksen toimintaan. Kyselyn pohjalta tehtyä työvälinettä on mahdollista käyttää arjen työn tukena.
Työvälinettä on mahdollista käyttää arjen tukena. Sen voi antaa vanhemmalle tutustuttavaksi, toimittaa sähköisesti tai käyttää osana lapsen varhaiskasvatussuunnitelman laadintaa. Työväline antaa sekä vanhemmalle että varhaiskasvatuksen opettajalle väylän ottaa ehkä hankalatkin asiat puheeksi. Työvälinettä voidaan myös tarpeen mukaan muokata myös vaihtuville teemoille.