Varhaiskasvattajien dialoginen kasvatuskumppanuus : Koulutuksellinen interventio refleksiivisyyden herättäjänä
Sirén, Tiina (2023)
Sirén, Tiina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023122038785
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023122038785
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön kimmokkeena toimi kahden varhaiskasvatuksessa johtamistyötä tekevän kollegan tapaamisesta ja nopeasti syvenevästä keskustelusta kohtaamisen ja vuorovaikutuksen ensisijaisesta merkityksestä varhaiskasvatuksen toimintaympäristössä. Tästä keskustelusta syntyi molempien tarpeita vastaava prosessi, jossa toinen sai koulutuksellisen kehittämiskokonaisuuden johtamaansa varhaiskasvatusyksikköön ja toinen sai toimia kanssakehittäjänä kollegansa yksikössä.
Dialoginen kasvatuskumppanuus koulutus toteutettiin Pirkanmaalaisessa varhaiskasvatusyksikössä. Kehittämisen tavoitteena oli herätellä ja syventää varhaiskasvattajien refleksiivisyyttä kumppanuusperustaisesti dialogisuuteen ja dialogiin. Koulutuksellinen kehittäminen tässä tutkimuksellisessa kehittämistoiminnassa perustui periaatteiltaan Kaskelan ym. (2006) kehittämään Kasvatuskumppanuus koulutukseen, jonka tavoitteena oli syventää ja edistää kasvattajien välistä dialogista kumppanuutta lapsen parhaaksi. Koulutusprosessi toteutettiin kolmena iltana työpäivien jälkeen.
Tämä tutkimuksellinen kehittämistoiminta toteutettiin toimintatutkimusta mukaillen ja koulutus toimi interventiona, jonka tarkoitus oli suunnata koulutukseen osallistujien huomio käytännön työn tutkimiseen yksilöllisen ja yhteisöllisen reflektion tuella. Koulutuskerrat toimivat itsessään kehittämisen tiedontuotantona ja reflektion apuvälineenä käytettiin tietoisuuden kehää. Koulutusten jälkeen järjestettiin ryhmäkeskustelu osalle koulutukseen osallistujista täydentämään tiedonhankintaa koulutusten vaikuttavuuden arviointia varten.
Koulutuksissa tuotetun tiedon ja ryhmäkeskustelun purun jälkeen esiin nousi sekä yksilöllisiä että yhteisöllisiä pohdintoja dialogisesta kasvatuskumppanuudesta. Yksilöllisiä pohdituttavia asioita olivat oma tapa olla ja puhua vuorovaikutustilanteissa sekä kyvystä aidosti kuunnella toista ihmistä. Yhteisöä koskevia ja yhteisön kehittymiseen liittyviä pohdintoja oli luottamuksen ja kunnioituksen merkityksestä työyhteisössä sekä dialogisen puheen tärkeydestä yhteisössä. Dialoginen kasvatuskumppanuuskoulutus herätti koulutukseen osallistujien pohdintoja syvällisesti ja toive tämän tyyppiselle yhteiselle keskustelulle ja kehittämiselle oli ilmeinen.
Dialoginen kasvatuskumppanuus koulutus toteutettiin Pirkanmaalaisessa varhaiskasvatusyksikössä. Kehittämisen tavoitteena oli herätellä ja syventää varhaiskasvattajien refleksiivisyyttä kumppanuusperustaisesti dialogisuuteen ja dialogiin. Koulutuksellinen kehittäminen tässä tutkimuksellisessa kehittämistoiminnassa perustui periaatteiltaan Kaskelan ym. (2006) kehittämään Kasvatuskumppanuus koulutukseen, jonka tavoitteena oli syventää ja edistää kasvattajien välistä dialogista kumppanuutta lapsen parhaaksi. Koulutusprosessi toteutettiin kolmena iltana työpäivien jälkeen.
Tämä tutkimuksellinen kehittämistoiminta toteutettiin toimintatutkimusta mukaillen ja koulutus toimi interventiona, jonka tarkoitus oli suunnata koulutukseen osallistujien huomio käytännön työn tutkimiseen yksilöllisen ja yhteisöllisen reflektion tuella. Koulutuskerrat toimivat itsessään kehittämisen tiedontuotantona ja reflektion apuvälineenä käytettiin tietoisuuden kehää. Koulutusten jälkeen järjestettiin ryhmäkeskustelu osalle koulutukseen osallistujista täydentämään tiedonhankintaa koulutusten vaikuttavuuden arviointia varten.
Koulutuksissa tuotetun tiedon ja ryhmäkeskustelun purun jälkeen esiin nousi sekä yksilöllisiä että yhteisöllisiä pohdintoja dialogisesta kasvatuskumppanuudesta. Yksilöllisiä pohdituttavia asioita olivat oma tapa olla ja puhua vuorovaikutustilanteissa sekä kyvystä aidosti kuunnella toista ihmistä. Yhteisöä koskevia ja yhteisön kehittymiseen liittyviä pohdintoja oli luottamuksen ja kunnioituksen merkityksestä työyhteisössä sekä dialogisen puheen tärkeydestä yhteisössä. Dialoginen kasvatuskumppanuuskoulutus herätti koulutukseen osallistujien pohdintoja syvällisesti ja toive tämän tyyppiselle yhteiselle keskustelulle ja kehittämiselle oli ilmeinen.