Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Centria-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Centria-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Hoitohenkilökunnan käsityksiä kuntouttavasta työotteesta kotihoidossa

Saarela, Marika; Lindberg, Lotta (2014)

 
Avaa tiedosto
Lindberg_Lotta_Saarela_Marika.pdf (1.022Mt)
Lataukset: 


Saarela, Marika
Lindberg, Lotta
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2014
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111215553
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata Jytan alueella toimivan kotihoidon henkilökunnan käsityksiä kuntouttavasta työotteesta. Tavoitteena oli, että tuloksia voidaan hyödyntää kuntouttavan työotteen kehittämisessä kotihoidossa. Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Aineistonkeruu toteutettiin teemahaastattelulla huhtikuun ja toukokuun 2014 välisenä aikana. Opinnäytetyötä varten haastateltiin yhteensä kuusi Jytan alueen kotihoidon työntekijää. Tutkimustulokset analysoitiin induktiivista sisällönanalyysia käyttäen.

Kotihoito on sosiaali- ja terveydenhuollon palvelukokonaisuus, jonka avulla tuetaan muun muassa ikääntyneitä, kun heidän toimintakykynsä on tilapäisesti tai pysyvästi heikentynyt. Kotipalvelu perustuu sosiaalihuoltolakiin ja kotisairaanhoito terveydenhuoltolakiin. Kunta voi halutessaan yhdistää ne kotihoidoksi. Kuntouttava työote on hoitohenkilökunnan tapa tehdä työtä, jossa korostuu asiakkaan ja hoitajan yhdessä toimiminen arjessa. Kuntouttavalla työotteella tuetaan ja kannustetaan asiakasta selviytymään mahdollisimman itsenäisesti omien voimavarojensa ja toimintakykynsä mukaan.

Opinnäytetyön tuloksista ilmeni, että kuntouttava työote on hoitohenkilökunnan mielestä asiakaslähtöistä toimintaa. Asiakaslähtöinen toiminta tarkoittaa tavoitteellisuutta, asiakkaan kotona asumisen mahdollistumista, asiakkaan omatoimisuuden tukemista, toimintakyvyn säilymistä ja asiakkaan yksilöllisyyden huomioimista. Kuntouttavan työotteen edistäviksi tekijöiksi tutkimustuloksista nousivat kuntouttavaa työotetta tukevat olosuhteet. Niitä olivat toimiva työyhteisö, hoitajan ammattitaito, asiakkaan ja omaisten sitoutuneisuus, riittävät resurssit, hoitajan työssä jaksaminen, toimiva työympäristö sekä ajantasainen hoito- ja palvelusuunnitelma. Kuntouttavan työotteen toteutumista estäviä tekijöitä olivat haasteet kuntouttavan työotteen toteutumiselle, joita olivat riittämättömät resurssit, asiakkaasta ja omaisista johtuvat tekijät, koti haasteellisena työympäristönä sekä hoitajan sitoutumattomuus. Kuntouttavan työotteen kehittämisellä tarkoitettiin vaikuttamista hoitajien jaksamiseen ja ammattitaidon ylläpitämiseen. Sillä tarkoitettiin ammattitaidon ylläpitämistä, hoitajien hyvinvointi- ja virkistäytymispäiviä sekä riittäviä resursseja.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste