Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Utnyttjande av generativa AI-modeller inom SEO

Poutanen, Benjamin (2023)

 
Avaa tiedosto
Poutanen_Benjamin.pdf (928.3Kt)
Lataukset: 


Poutanen, Benjamin
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023122038835
Tiivistelmä
Artificiell intelligens (AI) har utvecklats snabbt under de senaste åren och allt fler företag utnyttjar det för att göra arbetet mer effektivt. I det här arbetet forskas hur företag kan utnyttja generativa AI modeller inom sökmotoroptimering (SEO) och kan användningen av AI göra SEO arbetet lättare. Med hjälp av SEO kan man öka synligheten och rangordningen av webbplatser i sökmotorernas resultat. SEO påverkas av flera olika faktorer varav många kan eventuellt underlättas tack vare generativa AI modeller. Som metod valdes en kvalitativ experimentell forskningsdesign där marknadsföringsexperter gjorde ett experiment med ChatGPT som introducerade experterna till ämnet och därpå följde en semi strukturerad intervju. Experimentet innehöll följande delområden: nyckelordsforskning, att skapa optimerad innehåll, att skriva en metabeskrivning och idéutformning. Resultaten visar att generativa AI modeller kan hjälpa med SEO arbetet särskilt genom att skapa längre innehåll, hitta passliga nyckelord och stöda med idéutformningen. Däremot hade man ingen betydande nytta av att använda ChatGPT för att skapa kortare metabeskrivningar. Resultaten visar också generativa AI modellers begränsningar, såsom riskerna för sakfel, grammatikaliska fel, missuppfattande av de angivna instruktionerna och skapandet av endast sedvanlig text. AI modeller kan hjälpa med SEO arbetet, men för att säkerställa att SEO arbetet är av hög kvalité krävs det fortfarande en människas expertis. Sammanfattningsvis kan man säga att AI är en bra dräng men en dålig värd inom SEO arbetet.
 
Artificial intelligence (AI) has advanced rapidly in recent years, and an increasing number of companies are using it to make their work more efficient. This study explores how companies can utilize generative AI models in search engine optimization (SEO) and does the use of AI make SEO easier. By doing SEO, visibility and ranking of websites in search engine results can be improved. SEO is influenced by several factors, many of which may potentially be facilitated by generative AI models. As a method, a qualitative experimental research design was chosen. Marketing experts conducted an experiment with ChatGPT that introduced the experts to the subject. A semi structured interview followed the experiment. The experiment included the following areas: keyword research, creating optimized content, writing a meta description, and ideation. The results indicate that generative AI models can assist with SEO, particularly by creating longer content, by identifying suitable keywords, and by supporting ideation. However, there was no significant benefit in using ChatGPT to create shorter meta descriptions. The results also highlight the limitations of generative AI models, such as the risks of factual errors, grammatical mistakes, not following the instructions, and generating only generic text. AI models can support SEO, but to ensure high quality SEO work, human expertise is still required. In summary, AI is a good assistant but a poor master when it comes to SEO.
 
Tekoäly (AI) on kehittynyt nopeasti viime vuosina, ja yhä useammat yritykset hyödyntävät sitä tehostaakseen työtään. Tässä työssä tutkitaan, miten yritykset voivat hyödyntää generatiivisia tekoälymalleja hakukoneoptimoinnissa (SEO) ja miten tekoälyn käyttö voi helpottaa SEO työtä. SEO:n avulla voidaan verkkosivustojen näkyvyyttä ja sijoitusta hakukoneiden tuloksissa parantaa. Hakukoneoptimointiin vaikuttavat useat tekijät, joiden tekemistä voidaan mahdollisesti helpottaa generatiivisten tekoälymallien avulla. Menetelmäksi valittiin laadullinen, kokeellinen tutkimusmuoto, jossa markkinointiasiantuntijat suorittivat aluksi kokeen ChatGPT:n avulla, minkä jälkeen asiantuntijat osallistuivat puolistrukturoituun haastatteluun. Koe sisälsi seuraavat osa alueet: avainsanatutkimus, optimoidun sisällön luominen, metakuvauksen kirjoittaminen ja ideointi. Työn tulokset osoittavat, että generatiiviset tekoälymallit voivat auttaa SEO työssä erityisesti luomalla pitkiä sisältöjä, tunnistamalla sopivia avainsanoja ja ideoinnissa. Sen sijaan ChatGPT:n käytöstä lyhyiden metakuvauksien kirjoittamiseen ei ollut merkittävää hyötyä. Tulokset korostavat myös generatiivisten tekoälymallien rajoituksia, kuten asiavirheiden, kieliopillisten virheiden, annettujen ohjeiden väärinymmärtämisen ja vain geneerisen tekstin tuottamisen riskejä. Tekoälymallit voivat auttaa SEO työssä, mutta laadun varmistamiseksi tarvitaan edelleen ihmisen asiantuntemusta. Yhteenvetona voidaan todeta, että SEO työssä tekoäly on hyvä renki, mutta huono isäntä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste