Lärmiljöns påverkan på barnets delaktighet : en litteraturstudie
Hildén, Ida; Lindström, Paula (2023)
Hildén, Ida
Lindström, Paula
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023122138903
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023122138903
Tiivistelmä
Detta lärdomsprov handlar om att öka kunskap om hur lärmiljön påverkar barns delaktighet. Lärdomsprovet tar även upp hur professionella kan arbeta mer delaktighetsfrämjande. Forskningsfrågorna för lärdomsprovet är: Hur påverkar lärmiljön barnets delaktighet? Hur kan den professionella skapa en delaktighetsfrämjande lärmiljö? För att få svar på frågeställningarna har vi gjort en litteraturstudie där vi analyserat 10 artiklar. Den teoretiska referensramen tar upp begreppet delaktighet ur olika perspektiv. Databaser som använts är EBSCO, Journal.fi och Springer Link. Artiklarna som har valts är publicerade mellan åren 2013–2023, är skrivna på svenska, engelska eller finska och måste vara referensgranskade. Resultat visar att det delaktighetsfrämjande arbetet ännu är i utvecklingsfasen. Resultaten visar även att den professionella ska skapa en sådan lärmiljö där barn har möjlighet och förutsättningar till att känna sig delaktiga, lära sig och utvecklas. En delaktighetsfrämjande lärmiljö påverkas av de fysiska, psykiska och sociala dimensionerna. Den fysiska lärmiljön bör vara trivsam, prydlig, ha bra belysning samt inomhusluft medan den psykiska lärmiljön måste vara respektfull, uppmuntrande, lugn samt stressfri. Genom den sociala lärmiljön vill man skapa en bra grundtrygghet samt acceptans. Alla dessa dimensioner är väsentliga för att skapa en delaktighetsfrämjande lärmiljö.