Sosiaalisen median mahdollisuuksia seksuaaliohjaukseen: Ohjaustuokio kouluterveydenhoitajille
Anttalainen, Alessa (2023)
Anttalainen, Alessa
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023122138971
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023122138971
Tiivistelmä
Yläkouluikäinen saattaa sosiaalisen median palveluista ottaa vaikutteita, joilla on yhteys nuoren seksuaaliseen kehitykseen. Viikon aikana palveluissa vietetään aikaa useita tunteja. Enimmäkseen aikaa kuluu siihen, että nuoret selailevat muiden käyttäjien julkaisuja. Nuoret etsivät tarkoituksellisesti seksuaaliterveyteen liittyvää tietoa sosiaalisesta mediasta. Sovelluksissa voi tulla vastaan myös julkaisuja, joita nuori kohtaa täysin sattumalta algoritmien ja aihetunnisteiden kautta. Sosiaalisen median sovelluksissa on useita toimintoja, joiden avulla kouluterveydenhoitajan on mahdollista toteuttaa seksuaaliohjausta isolle ihmisjoukolle kerralla. Sosiaaliseen mediaan liittyy kuitenkin erilaisia riskitekijöitä niin yläkouluikäisen kuin terveydenhuollon ammattilaisenkin osalta. Isoimpana haasteena voidaan nostaa esiin tietosuoja, jolla on merkitystä seksuaaliohjauksen toteuttamisessa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli järjestää ohjaustuokio kouluterveydenhoitajille. Ohjaustuokion aiheena oli seksuaaliohjauksen toteuttaminen sosiaalisen median välityksellä. Ohjaustuokiossa esiteltiin sosiaalisen median palveluja ja niitä keinoja, joilla seksuaaliohjausta voidaan sosiaalisessa mediassa toteuttaa käytännönläheisesti. Opinnäytetyön tavoitteena oli kerätä tietoa, johon ohjaustuokion sisältö perustui. Tavoitteena oli tarjota kouluterveydenhoitajille aiheesta tietoa, jota alan ammattilaiset voivat omassa työssään soveltaa jatkossa. Opinnäytetyössä tarkasteltiin yläkouluikäisten suosituimpia sosiaalisen median palveluja. Tarkastelun kohteena olivat erityisesti WhatsApp-, YouTube-, Instagram-, Snapchat-, TikTok- ja Spotify-sovellukset. Opinnäytetyössä käytettiin toiminnallisen opinnäytetyön menetelmiä.
Johtopäätöksinä havaittiin, että sosiaalisen median palvelut tarjoavat kouluterveydenhoitajalle erinomaisen väylän tavoittaa yläkouluikäiset nuoret. Sosiaalista mediaa voidaan oikein käytettynä hyödyntää tehokkaasti kouluterveydenhoitajan työssä seksuaaliterveyttä koskevan yleisen tiedon jakamisessa. Lisäksi kouluterveydenhoitajan roolissa on tärkeää ylläpitää ja kehittää omaa ammattitaitoaan sekä osaamista kaiken aikaa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli järjestää ohjaustuokio kouluterveydenhoitajille. Ohjaustuokion aiheena oli seksuaaliohjauksen toteuttaminen sosiaalisen median välityksellä. Ohjaustuokiossa esiteltiin sosiaalisen median palveluja ja niitä keinoja, joilla seksuaaliohjausta voidaan sosiaalisessa mediassa toteuttaa käytännönläheisesti. Opinnäytetyön tavoitteena oli kerätä tietoa, johon ohjaustuokion sisältö perustui. Tavoitteena oli tarjota kouluterveydenhoitajille aiheesta tietoa, jota alan ammattilaiset voivat omassa työssään soveltaa jatkossa. Opinnäytetyössä tarkasteltiin yläkouluikäisten suosituimpia sosiaalisen median palveluja. Tarkastelun kohteena olivat erityisesti WhatsApp-, YouTube-, Instagram-, Snapchat-, TikTok- ja Spotify-sovellukset. Opinnäytetyössä käytettiin toiminnallisen opinnäytetyön menetelmiä.
Johtopäätöksinä havaittiin, että sosiaalisen median palvelut tarjoavat kouluterveydenhoitajalle erinomaisen väylän tavoittaa yläkouluikäiset nuoret. Sosiaalista mediaa voidaan oikein käytettynä hyödyntää tehokkaasti kouluterveydenhoitajan työssä seksuaaliterveyttä koskevan yleisen tiedon jakamisessa. Lisäksi kouluterveydenhoitajan roolissa on tärkeää ylläpitää ja kehittää omaa ammattitaitoaan sekä osaamista kaiken aikaa.